İs een vast contract noodzakelijk om een hypotheek aan te vragen?

Of is dat ook niet voldoende..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Een vast contact en een salaris dat pas bij de aan te vragen hypotheek zijn noodzakelijk. Je moet namelijk wel kunnen betalen .
ronron1212
11 jaar geleden
Nee, het is niet noodzakelijk.
Ben een paar maand geleden bij de hypotheek adviseur geweest met dezelfde vraag.

Als je via een uitzendbureau werkt, wordt het lastiger, want dan gaan ze kijken naar de hoeveelheid geld die je de afgelopen 3 jaar hebt verdient, en daar nemen ze dan het gemiddelde van, en op grond daarvan krijg je dan te horen hoe veel je kan lenen.

Heb jij een contract van bijvoorbeeld 40 uur bij een bedrijf, en dat is een half jaar contract. Dan willen ze van jouw baas een garantieverklaring.

Zo'n verklaring houd het volgende in:
Dat het bedrijf jou zwart op wit een vast contract beloofd op 2 voorwaarden, namelijk:
1. Dat jij goed blijft functioneren.
2. Dat er binnen het bedrijf geen grote veranderingen plaatsvinden, zoals reorganisatie of faillissement.

Met zo'n verklaring, kun jij dan gewoon een hypotheek krijgen. Maaaaaaaaaar

Als het bedrijf bijvoorbeeld failliet raakt, (of zoals in mijn geval een hele grote klant kwijt raakt) en jij dus geen inkomen meer hebt. Dan zit je wel aan een hypotheek vast, en jij moet voor jezelf overwegen, of je dat risico wel wilt nemen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar voor het geval dat, je moet natuurlijk wel een inkomen hebben, waarvan je een hypotheek kunt betalen, of verrekte veel spaargeld hebben.
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Dus wat houdt die garantie verklaring dan in dat je een vastcontract krijgt.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ja, dat je het KRIJGT, maar nog niet hoeft te hebben. Krijg ik daarom een min van je? Vind ik nogal min, als dit zo is. De vraagsteller vraagt of je een vast contract moet hebben, het antwoord is dus, nee dit hoeft niet. Mijn bedrijf wilde mij geen vast contract geven, omdat ze dachten dat ze mogelijk een klant zouden verliezen, maar een garantie verklaring wilde ze wel geven. Maar als ze de klant zouden verliezen, zou de verklaring ook niet meer gelden. Alleen had ik dan al wel een hypotheek kunnen afsluiten. Ik heb gekozen, dit dus niet te doen, voor het geval dat, en dat was maar goed ook.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
En ik heb een tikfout gemaakt, met garantieverklaring, ik bedoel inderdaad zoals Computoon zegt een: intentieverklaring
Ja, maar misschien is er toch een kleine hoop als dit artikel (uit Intermediair, 22-11-2011) nog actueel is:

"Banken eisen tegenwoordig een vast contract. Dat is niet anders dan vroeger, maar toen namen ze ook genoegen met een schriftelijke verklaring van je werkgever dat hij de intentie had jou na afloop van je jaarcontract een vast contract aan te bieden. Dat is nu niet meer zo.

Gelukkig is er een vrij simpele manier om als jaarcontracter toch een hypotheek te krijgen, namelijk door een beroep te doen op het Nationale Hypotheek Garantie (NHG). Bij een NHG-hypotheek is een intentieverklaring van je huidige werkgever om jou in vaste dienst te nemen, wel voldoende. Een NHG-garantie kost eenmalig 0,55 procent (vanaf 1 januari 2012: 0,70 procent) van het hypotheekbedrag en is aftrekbaar. Verder mag je hypotheek niet hoger zijn dan 350 duizend euro. Dat komt exclusief kosten koper neer op een koopprijs van ongeveer 324 duizend euro. Dit maximale bedrag (350 duizend euro) wordt vanaf 1 juli 2012 overigens trapsgewijs verlaagd tot 265 duizend euro op 1 juli 2014. De investering van de garantie verdien je makkelijk terug, want de rente die je betaalt bij een NHG-hypotheek is gemiddeld een kwart procent lager dan bij andere hypotheken - elk jaar weer.

Mogelijk probleem is dat bedrijven de laatste tijd ook terughoudender zijn geworden met het tekenen van zo'n intentieverklaring. En zonder intentieverklaring krijg je echt geen hypotheek.
Ook freelancers en ondernemers - en daar zijn er steeds meer van - kunnen trouwens moeilijk een hypotheek krijgen. Dat lukt alleen als ze kunnen aantonen dat ze de afgelopen drie jaar stabiele inkomsten hebben verdiend met hun onderneming of freelancepraktijk. De overheid mag flexwerken en ondernemen dan aanmoedigen, banken hebben het liefst alleen werknemers met een contract voor onbepaalde tijd als klant."
Computoon
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Eigenlijk zeg jij zo'n beetje hetzelfde als ik...ben benieuwd of jij nu ook een - krijgt, van mij vast een +