Wat voor werk doet Prins Willem Alexander?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Werkt hij dan?

Het beste antwoord

De Prins heeft een aantal specifieke functies en werkzaamheden, en is op diverse manieren maatschappelijk betrokken bij de Nederlandse samenleving, onder andere via het Oranjefonds. Een aantal gebieden heeft zijn speciale interesse, zoals waterbeheer, infrastructuur en ICT, sport en defensie.

Sinds zijn achttiende heeft de Prins zitting in de Raad van State. Normaal gesproken woont de Prins wekelijks de vergaderingen van de afdeling advisering bij, evenals de zeswekelijkse vergaderingen van de volle Raad.

Daarnaast vervulde de Prins een aantal bestuursfuncties. Zo was hij lid van de Raad van Commissarissen van De Nederlandsche Bank (1998-2010) en de Raad van Toezicht van het Kröller-Müller Museum (1999-2010). De Prins is onder andere voorzitter van de Stichting Historische Verzamelingen van het Huis Oranje-Nassau (sinds 2002) en vertegenwoordigt de Familie bij de Raad van Beheer voor het Kroondomein (sinds 2002).

Samen met Prinses Máxima bekleedt Prins Willem-Alexander het beschermheerschap van het Oranje Fonds. Het fonds zet zich in voor het maatschappelijke welzijn en de sociale cohesie in Nederland. Talloze werkbezoeken en deelname aan activiteiten als NL DOET stellen het beschermpaar in staat om hun betrokkenheid bij de samenleving via het Oranjefonds te verbreden en te verdiepen.

Met hetzelfde doel worden tijdens regelmatige informele diners op de Eikenhorst relevante maatschappelijke thema's besproken met generatiegenoten uit verschillende maatschappelijke sectoren. Ook ontvangen de Prins en Prinses Máxima regelmatig een selectie van Nederlanders die zich hebben onderscheiden door een bijzondere prestatie en daarmee met een prijs zijn beloond, voor de zogenaamde uitblinkerslunch op Paleis Noordeinde.

De Prins van Oranje vervult tevens tal van andere beschermheerschappen en erefuncties in verschillende geledingen van de samenleving.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En niet te vergeten de PR voor de BV Nederland. Heel wat contacten worden op die manier gelegd. Veel handelsdelegaties reizen mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een hoop functies zeg, dat ie nog tijd heeft voor al die gratis vakanties..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als hij op vakantie gaat zal hij, net als ieder ander, gewoon alles moeten betalen hoor. Staatsbezoeken horen bij zijn werk. Die man werkt harder dan jij en ik bij elkaar, waarschijnlijk!
ronron1212
11 jaar geleden
cabbit hoezo gratis vakanties?
rose
11 jaar geleden
Ik mis weer de aanhalingstekens.

Andere antwoorden (1)

hij is piloot volgensmij?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Dat is een hobby van hem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een andwoord met een vraagteken.....
dat betuigt altijd van kennis en een goed andwoord