Als je opgebouwd pensioen net zo hoog is als je AOW-uitkering, ben je dan je gespaarde pensioen helemaal kwijt?

Hoorde laatst dat dit iets te maken zou hebben met "inbouw" van je pensioen in de AOW en dat het dan niets zou uitmaken of je al dan niet pensioenpremie zou hebben betaald.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Pensioen is een aanvulling op de AOW. De AOW-uitkering voor gehuwden / samenwonenden c.q. alleenstaanden (deze laatste AOW is hoger) wordt in 50 jaar opgebouwd. Elk jaar 2% van 15 tot 65 jaar. Zo was de regeling in elk geval tot nu toe.

De overheid stelt dat er bij de pensioenopbouw rekening moet worden gehouden met de AOW. Dat gebeurt door middel van de AOW-franchise. De AOW-franchise is een drempelbedrag. Dit drempelbedrag is niet altijd hetzelfde maar verschilt per pensioenfonds – zie onderstaande blog met uitleg over franchise.

Over het franchise gedeelte van het salaris hoeft geen pensioen opgebouwd te worden, want er wordt al AOW ontvangen. Het salaris minus de franchise wordt pensioengrondslag genoemd. Van deze pensioengrondslag wordt uitgegaan bij het opbouwen van uw pensioen. Het is helaas allang niet meer zo dat het pensioen inclusief AOW 70% is van het laatst genoten salaris.

NB: als er niet gedurende 50 jaar AOW is opgebouwd bijvoorbeeld vanwege wonen / verblijf in het buitenland zijn er twee mogelijkheden. De onvolledige AOW inclusief het opgebouwde pensioen komt boven het sociale minimum uit (bijstandsnorm) De AOW wordt niet door aanvullende bijstand aangevuld.
Als AOW + pensioen onder het sociale minimum / bijstandsnorm uitkomt is er wel aanvullende bijstand. Deze aanvullende bijstand wordt sinds 2009 door de Sociale Verzekeringsbank verstrekt. Zie: http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/persberichten/2009/05/15/een-loket-voor-aow-en-aanvullende-bijstand-voor-65-plussers.html

Toegevoegd na 1 uur:
De aanvulling op de AOW (indien inkomen onder het sociaal minimum) heet Aanvullende Inkomensvoorziening Ouderen (AIO) Of men er recht op heeft is via bijgaande rekenmodule uit te rekenen: http://www.svb.nl/int/nl/wwb/wanneer_bijstand/wanneer_bijstand/index.jsp
fisbel
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In je pensioen wordt rekening gehouden met de aow. Dat is de zogenaamde franchise. Je opgespaarde pensioen is samen met de aow na 40 jaar ongeveer 70%.

http://www.svb.nl/int/nl/aow/hoogte_aow/andere_pensioenen/
ronron1212
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
70% - was het maar waar. Slechts voor een kleine minderheid haalbaar tegenwoordig tenzij er individueel bijvoorbeeld via lijfrentepremies extra pensioen is bijgespaard. 70% - een cijfer uit het verleden derhalve.
AOW wordt overigens gedurende 50 jaar opgebouwd, elk jaar 2%. Dus niet gedurende 40 jaar.
ronron1212
11 jaar geleden
Aow vanaf je 15 jaar pensioen vanaf je 25 ste maakt in de oude regelingen nog steeds 65. Dat je geen aow meer krijgt op je 65 maar later heeft hier verder niets meer mee te maken
Het werkt net even anders:
Je spaart pensioen als aanvulling op de AOW. Over de AOW die je van de staat krijgt, betaal je ook geen pensioenpremie (de zgn. franchise).
Je betaalt dus pensioenpremie voor het verschil tussen de AOW uitkering en je totale pensioenuitkering.
Utrecht