mag je op sollicitatiegesprek, terwijl je wegens ziekte thuis bent?

Ik ben 4 weken thuis van mijn werk in overleg met de arbo-arts. Het werk dat ik nu heb vind ik leuk, is alleen fysiek te zwaar an het worden. Al voor mijn thuiszitten had ik me voorgenomen om te solliciteren. Nu ik herstellende ben, heb ik tijd om rond te kijken. Van de 4 sollicitaties ben ik 3x uitgenodigd. Dit had ik nooit verwacht, men hoort en zegt dat het zo moeilijk is werk te vinden. Twee maal heb ik sollicitatiegesprek afgezegd. Nu twijfel ik om te gaan, omdat ik niet goed weet of ik moet zeggen dat ik ziek gemeld ben, of ze kunnen en mogen navragen bij mijn huidige baas. Ik weet dat je toestemming moet geven om referenties op te ragen. Lijkt me een beetje vreemd voor mijn baas, wanneer hij een aanvraag krijgt terwijl ik thuis zit. Zal ik gewoon eerlijk zijn? Mijn ziekmelding, komt door het gevolg van een ongeluk, waardoor ik hersenschudding heb opgelopen en 4-6 weken rustig aan moet doen en nog niet kan gaan werken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
55.1K

Antwoorden (5)

Ik heb ooit toen ik thuis was met een burn-out gesolliciteerd naar een wat lichtere baan. Het is niet verboden maar ook niet netjes naar de huidige werkgever. Als je bij een andere baan het beter kan krijgen en deze behalve allen het geld beter bij je als persoon past is dat volgens mij niet verboden. Netjes is het ook niet. Je kan het natuurlijk altijd vooraf even overleggen hoe ze daar tegenover staan. Wil je weg en had je voor die ziekte die uitstraling al dan zullen ze je niet tegenhouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat mag. De arbo-arts heeft geadviseerd dat je thuis moet zijn. Bovendien moet je bij een hersenschudding rustig aan doen.
Tijdens je solli kun je, als ze er naar vragen, eerlijk zeggen dat je nu ziek bent en wAt je hebt.
Het is vrij normaal dat je niet tegen je huidige werkgever zegt dat je aan het solliciteren bent, ongeacht of je ziek bent of niet. Zo gaat dat. Als je een andere baan hebt dien je ontslag in, je hoeft dat niet tevoren aan te kondigen. Stel dat het niet lukt of je bedenkt je. Niet netjes is helemaal niet aan de orde.
Als je griep zou hebben zou het wel vreemd zijn als je ging solliciteren omdat men er dan van uit gaat dat je gammel bent en dan is het vreend als je gaat solliciteren. Bij een hersenschudding kan dat wel.

Wb referenties opvragen, dat gaat over hoe je werkt en niet over wanneer je op sollicitatie was.
Daarnaast kun je ook tegen je 'nieuwe' werkgever zeggen dat je graag eerst zelf wilt vertellen dat je bezig bent met een sollicitatie en vragen of ze een aantal dagen wachten met opvragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1. Als je 4-6 weken rustig aan moet doen vanwege een hersenschudding is het niet verstandig om dan te gaan solliciteren.
2. Zeg de afspraak niet af maar vraag om een latere afspraak i.v.m. Jouw hersenschudding. Dat zullen ze niet erg vinden. Immers anderen vragen hetzelfde i.v.m. een al geboekte vakantie.
3. Op deze manier ben je ok eerlijk naar je huidige werkgever.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is de vraag of je wel het huis uit mag. Soms moet je tot 13 uur thuisblijven en mag je daarna wel weg als je ziekte dat toelaat.

Ik vind het wat onlogisch om rust te houden en vervolgens wel op sollicitatiegesprek te gaan maar de crux ligt er dus meer in of je het pand mag verlaten van de bedrijfsarts. Dit soort dingen staat ook in je contract. Als ze contact met je willen hebben en je bent niet thuis komt je loon in gevaar wat je nu krijgt.

Referenties: veel mensen geven op dat er pas om referenties gevraagd mag worden als ze je echt willen aannemen en pas na overleg met jou. Geef dus aan dat je wel een referentie weet maar dat je dat telefoonnummer pas doorgeeft als ze je behoudens dat zouden willen aannemen omdat je niet wil dat ze je werkgever gaan bellen en je vervolgens niet aannemen omdat er ook nog andere gegadigden zijn. Dat is logisch en zal geen aanleiding zijn om jou niet te nemen.

Ik zou niet ingaan op je ziekte bij een sollicitatiegesprek, nergens voor nodig tenzij je met gips aankomt ofzo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben al 4 weken thuis (staat ook bij uitleg) dus die dertien uur zijn al om. ;-)
Ik ben voor eerlijkheid, dus zal ik het wel vertellen. Willen ze me daarom niet aannemen of verder onderhandelen weet ik dat liever meteen. Ik kan ook niet mijn baan opzeggen of aan een nieuwe beginnen tijdens ziekte.
Ik heb vanmiddag met arbo afgesproken volgende week met 3 uur per dag het werk te hervatten en vanaf 13 augustus weer gewoon aan het werk te gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha nee dat is per DAG.... bij veel bedrijven moet je tot 13 uur in de middag thuis blijven tenzij je van de bedrijfsarts te horen hebt gekregen dat jij je daar niet aan hoeft te houden. Verder mag je natuurlijk wel 's ochtends dan naar een arts of naar fysio. Je hoeft echt niet eerlijk te zijn en bij je sollicitatie te vertellen dat je nu in de ziektewet zit ivm een hersenschudding, echt nergens voor nodig en waarom zouden ze daarnaar vragen? En waarom zou jij je baan niet kunnen opzeggen? Je hebt toch altijd een maand opzegtermijn en dat is al voor na 13 aug. Volgens mij doe je een beetje te moeilijk. Je werkgever mag jou niet zomaar ontslaan in de ziektewet maar het is raar dat je niet weg zou mogen.
Ik draai het om. Met een genezende hersenschudding kun je heus op sollicitatiegesprek. En dat zou ik ook doen, al is het inderdaad wat moeilijk om uit te leggen en kan het problemen geven met je huidige baas. Maar als je het gesprek uitstelt, ben je waarschijnlijk te laat, de baan is dan al vergeven.
Maar ... een arbo-arts moet werknemers niet onnodig thuis laten zitten. Het is bij ziekte van het grootste belang dat je zo snel mogelijk weer aan het werk gaat. Niet per se full-time en niet per se met hetzelfde soort werk, maar er is met wat creativiteit van alles te bedenken om iemand weer langzaam aan het werk te krijgen. Wie te lang thuiszit, verliest het contact met het werk en verliest het werkritme, kan dus langzaam afglijden naar een WIA-uitkering. Dit soort snelle re-integratie is wettelijk verplicht en een arbo-arts hoort dat te weten.
Door op sollicitatie te gaan toon je initiatief, meer dan de arbo-arts. En je kunt in het gesprek altijd zeggen: ik word onrustig van het thuis zitten, ik wil weer aan het werk, maar mijn huidige baas moedigt dat niet aan. Is dat niet een mooie motivatie?