Wat moeten we kiezen?

Via het werk wordt het pensioen van mijn man opgebouwd. Momenteel gaat dat via het rendement dan het pensioenfonds van het werk. Nu krijgt hij de keuze om (voor 3 jaar) over te stappen naar het rendement van de Nederlandse Staatsobligaties.
Wij hebben hier helemaal geen verstand van en dus geen idee wat slim is om te doen, of zelfs maar wat het betekent om over te stappen.
Kan iemand hier misschien wat informatie over geven zodat het duidelijker wordt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Tsja..

Zonder te weten wat de rendementen van je pensieonfonds zijn is dit lastig.

Staatsobligaties hebben een groot voordeel: De rendementen zijn vastgesteld en gegarandeerd. Echter, deze zijn zo laag (Meestal rond de 3-7% per jaar) dat inflatie de waardestijging van je investering kan overtreffen: Je hebt na de looptijd minder 'koopkracht' in je inverstering dan vooraf.

Pensioenfondsen investeren vaak in aandelen ed. Hierdoor is er een kans op grote groei. Maar ook groot verlies. De afgelopen 2-3 jaar hebben we een diepe dip in de aandelenmarkt gezien, welke de laatste 190 maanden redelijk is ingelopen. ALS de echte economie uit zichzelf nu weer gaat lopen, nu de overheidsinvesteringen af aan het lopen zijn, DAN KAN de aandelenmarkt weer echt gaan groeien, boven het nivo van 2007/2008. Dit is niet zeker. Het kan ook nog een keer hard odneruit gaan.

In het eerste geval had je in je pensioenfonds willen zitten. In het tweede geval in de obligaties.

Als het mijn pensioen zijn zijn, zou ik voor de obligaties gaan, en eens tukje eigen spaargeld in aandelen. Dan is je pensioen zeker, en loopt weinig risico echt in waarde achteruit te gaan (bv als de inflatie zou exploderen richting 15%), en loopt je spaargeld de kans groot te worden. maar ook het risico om te verdampen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als aanvulling op bovenstaand antwoord:

Ook de leeftijd van uw man is van belang. Is hij 30 en heeft hij nog 37 jaar om een pensioen op te bouwen dan kan hij makkelijker wat risico nemen. Eventueel negatief rendement is dan op te vangen over de overige looptijd van de pensioen opbouw.

Naarmate de looptijd korter is is het verstandiger (maar niet noodzakelijk het beste) om minder risico te nemen en voor staatsobligaties te gaan.

De vraag is wat voor u het belangrijkst is:
- Een gegarandeerd laag rendement met nauwelijks risico
- Een mogelijk erg hoog (of erg laag of alles daar tussen in) wat dus ook een hoger risico in zich heeft.