Wordt mijn pensioen hoger bij verhoging van de pensioenleeftijd?

Nu het pensioenakkoord definitief is, moet ik 2 jaar langer werken. Is dit van invloed op de hoogte van mijn pensioen? Ik draag immers meer af. En wat gebeurt er met de hoogte van mijn aanvullend pensioen? Ik spaar immers 2 jaar langer door. En wat gebeurt er met de huidige pensioenen (vooral de aanvullende) blijf je daar nu aan doorbetalen tot je 67e, of stopt het nog steeds bij 65?

Beetje vreemde volgorde van vraagstellen, maar er komen er nu zoveel op ineens.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Ga daar maar niet vanuit omdat de overlijdings kansen steeds hoger komen te liggen. Mensen worden steeds ouder ook de reden om de aow later te laten ingaan. Dus ga er maar niet vanuit dat je meer pensioen krijgt.
ronron1212
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voor een deel hangt dit natuurlijk af van het pensioenfonds en de regelingen waar je onder valt (of nog gaat vallen als je bijvoorbeeld van baan verandert). Ik ben geen pensioenspecialist maar heb wel eens gehoord dat ook afgesproken kan worden dat de premie die je betaald lager kan worden. Dan hou je hetzelfde pensioen maar hou je nu meer geld over.