Mag een werkgever dit doen? (ex) Werkgever verraad mij/maakt mij zwart bij het uwv.

Toen ik in dienst was bij deze werkgever zijn mij gouden bergen beloofd 4 jaar werk en een uurloon wat zou stijgen bij goede inzet.

Het uurloon zou omhoog gaan als ik mij in zou zetten nou dat heb ik gedaan 80 uur per week werken was geen uitzondering en ik heb ook 250 kilometer van huis gewerkt terwijl mijn gezondheid dit eigenlijk niet toe liet.
Het uurloon is nooit omhoog gegaan want er was altijd wel een excuus.

Nu ben ik ontslagen voor dat er één jaar voorbij was en 3 maand later word ik opgebeld of ik weer aan het werk wil nou dat wil ik wel want ik moet inkomen hebben maar nu wilden zijn mij een nog lager uurloon bieden dan wat ik eerst had en ik zou weer 200 kilometer van huis moeten werken in de kost en moest dan mijn eigen eten betalen en regelen en aangezien mijn vriendin thuis zit en ook moet eten betekend dit dubbele kosten.

Ik heb aangegeven dat ik mij zo niet meer laat behandelen en dat ik hiermee niet akkoord ging ik had zelfs nog geen contract getekend toen zij mij aan het werk wilden hebben.
Dat lijkt mij een vereiste voordat ik aan het werk ga.

Nu doen zij een poging om mij terug te pakken voor het feit dat ik voor mij zelf op kwam en hebben het uwv gebeld dat ik bij hun aan het werk kon en dat ik dat geweigerd heb met als gevolg een waarschuwing van het uwv en een eis waarin ik moest verklaren waarom ik niet meer heb gereageerd op telefoontjes van dit bedrijf.

Mag een werkgever je zo met de rug tegen de muur zetten en je dan verraden bij het uwv?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij is 200 km. reizen geen 'passend werk'. Jij kunt bij het UWV toch gewoon uitleggen wat je aan ons uitlegt? Vraag een gesprek aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welk beroep oefent u doorgaans uit?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Normaal gesproken werk ik in de productie en dat kan zowel in de timmer of betonindustrie.
Ik heb ook in de transport en logistiek gewerkt als heftruck chauffeur verder kan ik ook werken met portaal en bovenloop kranen als kraanmachinist.

Het beste antwoord

Allereerst een reactie op de antwoorden en reacties hier. Vertel mij niks over werkgevers. Ze spelen met mensen hoe ze willen. Als de financien maar kloppen.
Als antwoord op de vraag:
Zet alles op papier wat er gebeurd is. Vraag een gesprek bij het UWV aan. Leg hen uit wat er precies is gebeurd. Er zal vast wel enig begrip voor zijn. Maar laat het er niet zo bij zitten. Het is vervelend dat dit gebeurd is, maar het is wel jouw taak dit proberen recht te zetten bij het uwv.
Voor wat je werkgever betreft denk ik dat er weinig is wat je tegen hem kunt doen. Het feit dat je veel kan zou overigens moeten zorgen dat je snel ander werk hebt. Dus laat het zijn en stop geen energie meer in die man.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het uwv kon mijn reactie begrijpen en maakt er verder geen probleem van wel werd mij geadviseerd om dus de volgende keer wel e.e.a. op papier te zetten.
Dus het loopt met een sisser af.
Ik zal het maar laten rusten omdat ik het met je eens ben dat het zonde is van mijn energie die kan ik beter steken in het vinden van een andere baan. Bedankt voor jullie reacties allemaal ik denk dat ik de vraag zo af ga sluiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alle reactie waren soortgelijk maar ik moest er een kiezen en dan vond ik deze de beste. De andere reacties was ik ook tevreden over dat wel.

Andere antwoorden (2)

Nee, een werkgever mag jou niet zwart maken bij het UWV omdat je dan te maken krijgt met smaad.
Maar wat ik uit jou vraag haal is dat je niet eens een contract had en verder niks zwart op wit hebt van al die mooie beloften en in dat geval sta je dus niet zo sterk want je kunt niks aantonen.
Wél denk ik dat als je dit voorlegt bij het UWV en laat zien wat er van jou gevraagt wordt er heus wel begrip voor jou situatie zal zijn.
Mócht je toch nog besluiten met dit bedrijf in zee te gaan zorg dan dat je al dit soort dingen vast laat leggen want dan sta je gewoon veel sterker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een verhaal heeft altijd 2 versies.
maar daarmee is niet gezegd dat er iemand liegt, meestal is het zo dat 2 partijen de zaken anders zien/herinneren.

het lijkt mij helemaal niet juist dat een werkgever je überhaupt met je rug tegen de muur zet, al zal dat wel vaker gebeuren, ben ik bang, maar je "verraden" bij het uwv? dat is toch te bar, maar heeft de werkgever misschien "meldplicht", dat lijkt me ook niet, hoewel de overheid is steeds strenger en moeilijker i.v.m. bezuinigingen, dus helemaal onverwacht zou dat niet zijn.

ik denk voor de toekomst dat je het beste alle contacten met een potentiële werkgever op papier/mail kunt zetten en ter bevestiging een antwoord vraagt. dus ook snelle telefoontjes ("je moet nu komen, we hebben je meteen nodig.") en natuurlijk besprekingen, interviews en sollicitaties, maar dat spreekt misschien voor zich. dit zodat er geen verkeerde gedachten of herinneringen ontstaan over gebeurtenissen of afspraken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar je "verraden" bij het uwv? dat is toch te bar even een reactie op deze regel: Als we er even van uitgaan dat dit een zeer onsympathiek persoon betreft en dan spreek ik uit ervaring dan zou het heel goed kunnen zijn dat je zo je beste werknemers voor minder geld weer aan het werk kunt krijgen. Dat is toch niet zo heel erg onaannemelijk? We waren het nog niet eens over het loon er was mij alleen gevraagd wat ik eerst bij hun verdiende en dat er waarschijnlijk even wat gesjoemeld moest worden omdat de tarieven zogenaamd veranderd waren.
Maar er is vervolgens niet gebeld om mij in te lichten wat dat loon dan zou gaan worden maar ik ben zonder tegenreactie ingeroosterd en ze hebben het contract naar mij toegestuurd terwijl ik nog niks toegezegd had. Ik kreeg via sms vlak voor sluitingstijd (vrijdags) van hun kantoor te horen dat ik maandag opgehaald zou worden zonder uberhaupt maar een krabbel te hebben gezet.
Natuurlijk deden ze dat zo laat zodat ik ook geen tegenreactie meer kon geven.
Maar ik heb ze het ook via sms te kennen gegeven en de telefoon toen uit gezet want wie kaatst kan de bal verwachten.