Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat zijn de productie kosten van de euro

Hoe veel kost het maken van een bepaalde munt.
0,01/0,02/0,05/0,10/0,20/0,50/1,-/2,-
materiaal kosten en totale kosten

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Ik heb even deze informatie gevonden uit 2002 van Frankrijk:

Dat de Franse 1 en 2 eurocent in 2002 niet meer zijn aangemunt heeft waarschijnlijk minder te maken met de overweging om deze munten op termijn uit de circulatie te halen als wel met het feit dat de productiekosten voor deze munten relatief hoog zijn. En dat men heeft overwogen dat er inmiddels voldoende 1 en 2 centstukken (inclusief de buitenlandse) in omloop zijn.
Een lijstje van Monnaie de Paris uit 2002 spreekt wat dat betreft boekdelen.

Productiekosten per munt:
2 euro 0,151 € (ruim 15 eurocent)
1 euro 0,127 €
50 eurocent 0,067 €
20 eurocent 0,052 €
10 eurocent 0,040 €
5 eurocent 0,029 € (bijna 3 eurocent)
Productiekosten voor de 1 en 2 eurocent worden niet aangegeven (deze werden in 2002 immers niet meer aangemunt!) maar men mag veilig aannemen dat de productiekosten hiervan even hoog, zo niet hoger, waren dan de nominale waarde.
Bron: http://www.numismatic.be/laaste_nieuws.htm

Ik neem even aan dat de nederlandse kosten niet veel afwijken maar ik zoek nog even verder voor die informatie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing