Wat voor advies geven jullie mij nu ik lichamelijke klachten ontwikkel door mijn werk? (Zie uitleg).

Ik ontwikkel klachten van schouder, nek en hoofd doordat ik op mijn werk niet goed achter mijn bureau kan zitten. (Klachten zijn pas bij deze werkgever begonnen). De bureaus kunnen niet versteld worden en we hangen voorover achter onze laptops (klein scherm; geen grote monitor!). Onze houding is erg slecht. Aan het einde van iedere werkdag ben ik erg moe en heb ik hoofdpijn. Ik heb nu al diverse keren gevraagd of hier wat aan gedaan kan worden. Er gebeurt echter niets. Mijn baas zit erg op het geld en heeft weinig tot niets over voor ons. Ik overweeg nu fysiotherapie en ben daar tot op zekere hoogte aanvullend voor verzekerd. Wat als ik over mijn limiet heen ga met behandelen of erger: stel dat ik hierdoor al onherstelbare schade heb ontwikkeld? Kan ik mijn extra fysiotherapie behandelingen en eventuele vervolgschade dan op mijn werkgever verhalen? En hoe zit het met het eigen risico dat ik nu moet gaan betalen als ik gebruik maak van dergelijke behandelingen? Hebben jullie ook adviezen hoe mijn werkgever te bewegen om deze voorzieningen goed voor ons te regelen? Alvast bedankt voor je reactie!!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Het mag niet wat je baas doet. Achter een laptop werken mag niet van de arbo. Je zou een werkplekonderzoek kunnen aanvragen bij de arbo.

De wet verplicht werkgevers om ervoor te zorgen dat beeldschermwerk geen risico oplevert. Het Arbobesluit kent twee specifieke richtlijnen:

Beeldschermwerk moet na 2 uur afgewisseld worden met ander werk of een pauze (Arbobesluit 5.10).
Werknemers moeten de gelegenheid krijgen om een oogonderzoek te ondergaan voordat zij met beeldschermwerk beginnen of wanneer zij oogklachten ontwikkelen (Arbobesluit 5.11).
Verder zijn er voorschriften te vinden in een ministeriële regeling voor de werkplek en programmering, zoals:

Beeldscherm en toetsenbord mogen niet aan elkaar vastzitten (laptop moet dus voorzien zijn van of een los beeldscherm of een los toetsenbord).
De werkplek (stoel én tafel) moet in hoogte verstelbaar zijn en voldoen aan de NEN-normen.
Het beeldscherm is van goede kwaliteit, in hoogte verstelbaar en mag niet spiegelen.
De verlichting op de werkplek zorgt voor voldoende licht en een beheerst contrast tussen het beeldscherm en de omgeving.
Werknemers moeten gebruik kunnen maken van hulpmiddelen, zoals een documenthouder en gebruikersvriendelijke software.
Werknemers die een leesbril nodig hebben en beeldschermwerk verrichten hebben recht op vergoeding van de aanschafkosten van een beeldschermbril.

Of je kan zelf een toetsenbord kopen en een laptop houder, waardoor je zelf het scherm in hoogte kan verstellen en een los toetsenbord kan gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Probeer je werkplek te verbeteren: een laptopstandaard, of grote monitor, eventueel een los toetsenbord.
Heel Fout Advies: Koop het desnoods zelf, zo veel kost het niet, en je gezondheid is veel waard.

Goed Advies: Ga vaak koffiedrinken....
Elke tien minuten (als je last hebt zelfs elke vijf minuten) even los van je PC. Letterlijk los: ga recht zitten, handen van het toetsenbord en muis, ogen naar buiten (daar waar de vogeltjes fluiten). Even uitrekken, nek en schouders bewegen, met je handen wapperen, gaan staan en je tenen aanraken....
Echt elke tien minuten, kost maar 30 seconden of zo.

Elk half uur tot een uur: een stukje lopen. Naar de wc, of de koffieautomaat, een rondje door je kantoor, een vraagje aan de secretaresse... Kost hooguit een paar minuten en je gaat met hernieuwde energie weer aan de slag.

Niet lunchen achter je toetsenbord. Facebook kan wachten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou contact kunnen opnemen met de ARBO-arts of bedrijfsarts. Zij kunnen je werkgever een dwingend advies geven over je werkplek en de aanpassingen die moeten gebeuren.
Verder kan het zijn dat er in de CAO iets staat over gezond werken. Hier kun je voor terecht bij de vakbond, zij kunnen je ook van juridisch advies dienen.
De fysio zul je waarschijnlijk helemaal uit eigen zak moeten betalen. Als je naar de fysiotherapeut gaat, vraag dan of deze je wil helpen met een ergonomische werkhouding.
Je geeft overigens niet aan hoelang je bij deze werkgever werkt, dat is lastig inschatten of je onherstelbare schade hebt opgelopen. Het is overigens aan de huisdokter en/of de specialist en/of de fysiotherapeut om te bepalen of je daadwerkelijk onherstelbare schade hebt opgelopen.

Wat je voor nu moet doen: Ga elke dag sporten, beweeg minimaal een half uur. Neem op je werk kleine pauzes waarbij je even opstaat en een rondje loopt. Blijf goed op je houding letten en zoek uit hoe je de letters op je scherm groter kunt krijgen, dat moet ietwat verlichting geven. Als je weer met je werkgever praat hierover, ga dan niet alleen maar samen met (enkele) collega's die hetzelfde ervaren (wees daar assertief in!), ga gezamenlijk naar de ARBO-arts of de bedrijfsarts. Neem houten latten mee om je bureau op te hogen. En, als laatste: ga langs je huisdokter voor een gedegen onderzoek, verwijzingen en advies.
Succes!