Waarom is inkomende waardeoverdracht verboden bij een onderdekking?

Ik werk nu een tijdje bij mijn nieuwe werkgever, en heb offerte aangevraagd voor overdracht van mijn pensioenrechten van het oude naar het nieuwe pensioenfonds.

Nu blijkt dat deze waardeoverdracht voorlopig niet doorgaat, omdat het oude pensioenfonds krap bij kas zit (onderdekking).

Uit de brief bleek, dat waardeoverdracht ook wettelijk verboden is, wanneer het *ontvangende* pensioenfonds een te lage dekkingsgraad heeft.

Dus al zou het oude pensioenfonds geld zat hebben, maar het nieuwe pensioenfonds zit krap bij kas, dan nog mag er geen geld worden overgedragen.

Waarom is dat zo? Als het nieuwe fonds onderdekking heeft, is elke inkomende som gelds toch welkom?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Je kunt het zien als veiligheid, Stel dat je pensioen wordt overgedragen en het nieuwe pensioenfonds zou aan de verplichtingen niet kunnen voldoen met als gevolg een faiilisement dan zou je inleg in 1 keer verdwenen zijn,en zouden de andere pensieonfondsen nogmaals moeten uitbetalen vanwege garantiestelsels. om dergelijke problemen te vermijden is door de wetgever besloten dat alle partijen aan de dekkingsvoorschriften moeten voldoen voordat iets overgedragen kan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De inkomende verplichting is dan niet voldoende gedekt. Dat is alles waar het om gaat. Hoezeer het binnenkomende geld ook welkom is...
14 jaar geleden
Alhoewel de dekkingsgraad door waardeoverdracht zal stijgen (overdracht is altijd 100% en het nieuwe pensioenfonds zit dus blijkbaar lager) is het toch niet toegestaan. Zolang een pensioenfonds een onvoldoende dekkingsgraad heeft, kunnen geen verplichtingen worden overgenomen van een ander pensioenfonds.