Studiefinanciering of tegemoetkoming aanvragen, 17 jaar?

Ik ben 17 jaar en begin in September 2012 met een MBO 4 opleiding. Ik heb geen verstand van wat ik nou precies moet aanvragen enz dus luid mijn vraag: Moet ik een studiefinanciering aanvragen of een tegemoetkoming en tot wanneer heb ik de tijd daarvoor?

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Je moet 18 jaar oud zijn voor studiefinanciering. Maar tegemoetkoming scholieren is voor middelbare school.

Dus er is geen studiefinanciering of tegemoetkoming, maar tot je 18e, als je voltijd naar school gaat (niet BBL dus) hebben je ouders recht op ''tegemoetkoming ouders'' die helpt om de kosten van school te betalen! Tot je 18e dus, en daarna mag je studiefinanciering en een ov aanvragen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja als je 18 bent krijg je studiefinanciering, maakt niet uit dat het tijdens het school jaar is. Het gaat in vanaf het kwartaal na je verjaardag in (dus of 1 januari, of 1 april, 1 juli of 1 oktober, ik was bijvoorbeeld 23 april jarig tijdens een schooljaar, en kreeg voor het eerst studiefinanciering vanaf 1 juli). Zorg dat je ouders tegemoetkoming ouders aanvragen voor schoolkosten, en vraag ruim op tijd alvast je stufi aan!
Je kan het maanden van te voren al aanvragen! Dan heb je het alvast gedaan, kan je het niet meer vergeten.
Studiefinanciering gaat in vanaf het kwartaal na je 18e verjaardag. Tot die tijd loopt de kinderbijslag door.
Er wordt geadviseerd studiefinanciering op tijd aan te vragen. Op tijd is drie maanden van te voren, maar doe het in elk geval vóór de maand waarin je studiefinanciering in moet gaan.
Volg je een mbo-opleiding op niveau 3 of 4? Dan is je studiefinanciering een prestatiebeurs. Haal je je diploma, dan wordt het een gift. Als je je diploma niet haalt, moet je alles (behalve de eerste 12 maanden aanvullende beurs) terugbetalen. Ook je studentenreisproduct valt onder de regels van de prestatiebeurs.
Kijk voor meer informatie op: