Wat moet ik doen als ik nog geen vakantiegeld heb ontvangen, welke stappen moet ik ondernemen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Het vakantiegeld moet uiterlijk in juni worden uitbetaald dus dat zijn nog maar een paar dagen.

Iedere werknemer heeft recht op een minimum vakantietoeslag van 8 procent van het verdiende bruto salaris (met een maximum grondslag van driemaal het minimumloon, over het meerdere hoeft geen vakantiegeld te worden betaald maar dat moet uiteraard weer wel als in de arbeidsovereenkomst staat dat de vakantietoeslag 8% van het brutoloon bedraagt.)

Je werkgever kan dus precies uitrekenen wat hij bruto moet betalen.

Beste advies: eerst nogmaals gewoon en uitdrukkelijk vragen. Alle verdere maatregelen zetten de zaak op scherp en kunnen ongemakken veroorzaken als je toch gewoon wilt blijven werken bij je werkgever.

Goed. Als dat niet helpt en je hebt het geld eind juni nog niets ontvangen: aangetekende brief naar werkgever waarin je vermeldt wat je nog te goed hebt. Gun de werkgever twee weken de tijd om het bedrag alsnog te betalen.

Je hebt recht op wettelijke verhoging en wettelijke rente. De wettelijke verhoging is een soort boete die je werkgever aan je verschuldigd is en hangt af van het aantal dagen dat je werkgever te laat is met het betalen. Ervan uitgaand dat een maandsalaris was overeengekomen: over de eerste drie vertragingsdagen: geen verhoging, over de volgende wel.
Verder heb je recht op de wettelijke rente. De overheid past de hoogte van die rente geregeld aan. De werkgever moet de wettelijke rente betalen over het verschuldigde loon met de wettelijke verhoging.

Komt er geen reactie of geld, dan contact opnemen met een advocaat voor een kortgedingprocedure.

NB:
De wettelijke verhoging is bedoeld als prikkel voor de werkgever om het loon op tijd te betalen. Als de werkgever het loon te laat betaalt dan kan de werknemer de werkgever erop wijzen dat hij de wettelijke verhoging en de wettelijke rente verschuldigd is. Die zal hij meestal niet direct vrijwillig betalen. Pas als de werknemer een loonvorderingsporcedure start omdat de loonbetaling uitblijft, kan hij ook bij de rechter betaling van de wettelijke verhoging en wettelijke rente vorderen.
De werknemer kan overigens alleen de wettelijke verhoging vorderen als de te late loonbetaling is toe te rekenen aan de werkgever.

Tot slot:
Het komt niet zo vaak voor maar het is mogelijk dat een salaris inclusief vakantiegeld wordt afgesproken. Dat dient dan duidelijk op de loonstrook gespecificeerd te staan. In dat geval krijg je uiteraard niet nog eens apart vakantiegeld in mei of juni.
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik zou eerst naar je baas gaan en vragen hoe het komt dat je nog geen vakantiegeld gehad hebt, of het een foutje was of dat het nog moet komen.

Toegevoegd na 21 minuten:
gevonden online:

"Wanneer betaal ik vakantiegeld uit?
Uiterlijk in juni moet je ervoor zorgen dat je vakantiegeld betaalt aan je werknemers. Nemen ze eerder in het jaar vakantie op, dan betaal je op dat moment het vakantiegeld. De meeste bedrijven betalen het geld jaarlijks in mei uit. Ook kun je ervoor kiezen het vakantiegeld in termijnen uit te betalen, maar let op: dit moet dan wel geregeld zijn in de arbeidsovereenkomst of CAO. Betaal je het vakantiegeld te laat, dan kan je werknemer een verhoging eisen van maximaal 50%."

http://www.mkbservicedesk.nl/1102/uitbetalen-vakantiegeld.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je collega's en hebben die het wel gekregen?