Pinpas tijdens pinnen verwisseld! Krijg ik het terug?

Vandaag wezen pinnen.. Wordt er mij gevraagd of ik bekende buurt ben.. Duurde fractie seconde.. Kom thuis blijkt het dat mijn pinpas verwisseld is voor gewoon oranje pas en is er 750 afgehaald. Morgen aangifte doen.. Kan ik mijn geld terug krijgen???

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat kan ja, als ze kunnen achterhalen wie dit gedaan heeft ten minste. Wel raar dat je weet dat er 750 euro af is gehaald, want volgens mij moet je daar het orginele pasje voor hebben.

In principe is het zo geregeld dat als jij geen schuld hebt aan het voorval, dat de bank het geld vergoedt. Vaak is er wel een eigen risico: hierbij wordt een bedrag van €150 vaak genoemd. MAAR helaas zijn banken vrij rigide met het herstellen van dit soort fraude. Vaak wordt toegeworpen dat de klant niet zorgvuldig geweest is. Als er sprake is van onzorgvuldigheid dan valt het dus onder 'eigen schuld'. Je bent dus in zekere zin afhankelijk van de daadwerkelijke situatie en van de opstelling van de bank. (Ik ben niet bekend met de huidige definities van onzorgvuldigheid, dus ik kan de situatie niet beoordelen). Geld terugvorderen van de dader zal niet realistisch zijn. Tenzij de politie een toevalstreffer heeft of er sprake is van een 'grote' dader, zal deze niet gepakt worden en zal het dus ook niet mogelijk zijn om het geld van hem of haar terug te krijgen. De volgende stap is aangifte doen, en met die aangifte naar de bank toe om aan hen te vragen om het geld te vergoeden. Mocht je het niet eens zijn met hun beslissing, dan kan je naar de geschillencommissie of naar de rechter toe.

Als jouw pinpas is verwisseld en er daarna geld is afgehaald met jouw eigen pas, dan is jouw pincode meegekeken. In dit geval heb jij je hand niet afgedekt tijdens het pinnen. Het heeft wel zin om aangifte te doen, omdat er beelden zijn gemaakt tijdens het pinnen. Of jij je geld terug krijgt is de kans erg klein, omdat jij je pincode hebt laten meekijken door je hand niet af te dekken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100