Pinpas tijdens pinnen verwisseld! Krijg ik het terug?

Vandaag wezen pinnen.. Wordt er mij gevraagd of ik bekende buurt ben.. Duurde fractie seconde.. Kom thuis blijkt het dat mijn pinpas verwisseld is voor gewoon oranje pas en is er 750 afgehaald. Morgen aangifte doen.. Kan ik mijn geld terug krijgen???

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Shit!! Wat een rot ervaring! Sterkte. Hoop dat je je geld terug krijgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou die gene niet op camera staan? (misschien een stom antwoord) maar in een pinautomaat zit een camera en er hangen tegenwoordig bij winkels ook veel camera's.
Utrecht
11 jaar geleden
NU aangifte doen en bij de bank (via het noodnummer) je pas laten blokkeren. WACHT NIET TOT MORGEN!

Antwoorden (3)

Dat kan ja, als ze kunnen achterhalen wie dit gedaan heeft ten minste. Wel raar dat je weet dat er 750 euro af is gehaald, want volgens mij moet je daar het orginele pasje voor hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Internet.bankieren. Bijvoorbeeld ing heb je je.pas niet nodig
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar wel codes, op papier of telefoon. Dus interbankieren is onlogisch. Bovendien: het echte pasje is bij de boef, Melissa gaat naar huis, en zodra zij haar hielen heeft gelicht bij de automaat, gaat de boef pinnen met de verwisselde echte pas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan met een app ook je rekening bekijken, zelfs als je geen pas hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo raar?? Internetbankieren natuurlijk, meteen na gekeken! Tja is natuurlijk eigen schuld, ik was eventjes onoplettend... Hoop echt terug krijg! Wat een geld!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is dat "meteen" te zien dan met internetbankieren?? Vooral op een zondag. Of loop ik achter met de techniek van tegenwoordig??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vaak bij melding van verwisseling pas, verteld de medewerker van de bank ook dat er geld van de rekening is gehaald.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
@rena, ik kan ook meteen op internetbankieren zien dat ik gepint heb.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb daar wel een pas voor nodig (en zo'n apparaatje) maar omdat mijn man en ik allebei een pas hebben voor 1 rekening zou ik het kunnen nakijken. Zonder pas niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@heervoldemort, je hebt me overtuigd :) Ik kom nog uit de tijd van de bankafschriften en ben nog niet echt bekend met internetbankieren. Het enige wat ik er niet aan snap is dat je het op een pinautomaat ook niet kunt zien. Kijk voor de lol maar eens een keer naar je saldo op een pinautomaat, neem geen geld op, koop met je pinpas (in een winkel) een barbie pop voor je nichtje en ga vervolgens weer je saldo nakijken bij een pinautomaat. Ik heb dit eens gedaan en je raad het al, het saldo was hetzelfde. Vandaar mijn (waarschijnlijke) onwetendheid ;) Wel bedankt.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Geen probleem, dat de automaat achter loopt klopt overigens wel. Of saldo terug storten van je chipknip naar je rekening, daar zit vertraging in. Maar het internet bankieren is aardig up-to-date, behalve bij pinnen in het buitenland. Het is zelfs zo, dat internet bankieren wel eens voor loopt. Mijn ouders hebben eens een hele hoge boete gehad omdat het internet bankieren aangaf dat er 40.000 op de rekening stond (aanbetaling voor een huis). Dit geld werd betaald en toen bleek dat het er eigenlijk nog niet was. Volgens de bank, gaf het internetbankieren het al wel aan, maar was het er eigenlijk nog niet. Kortom boete voor debetrente. Bullshit natuurlijk, en mijn moeder die niet op haar mondje gevallen is, heeft het ook niet betaald, ze zei dat het de schuld van de bank was...en terecht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Idd terecht. Als de rente daarmee dan ook voorlopen is het niet zo'n groot probleem, maar een boete... Wel apart.
In principe is het zo geregeld dat als jij geen schuld hebt aan het voorval, dat de bank het geld vergoedt. Vaak is er wel een eigen risico: hierbij wordt een bedrag van €150 vaak genoemd.

MAAR helaas zijn banken vrij rigide met het herstellen van dit soort fraude. Vaak wordt toegeworpen dat de klant niet zorgvuldig geweest is. Als er sprake is van onzorgvuldigheid dan valt het dus onder 'eigen schuld'. Je bent dus in zekere zin afhankelijk van de daadwerkelijke situatie en van de opstelling van de bank. (Ik ben niet bekend met de huidige definities van onzorgvuldigheid, dus ik kan de situatie niet beoordelen).

Geld terugvorderen van de dader zal niet realistisch zijn. Tenzij de politie een toevalstreffer heeft of er sprake is van een 'grote' dader, zal deze niet gepakt worden en zal het dus ook niet mogelijk zijn om het geld van hem of haar terug te krijgen.

De volgende stap is aangifte doen, en met die aangifte naar de bank toe om aan hen te vragen om het geld te vergoeden. Mocht je het niet eens zijn met hun beslissing, dan kan je naar de geschillencommissie of naar de rechter toe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De bank heeft geen eigen risico, het is alles of niets wat je terug krijgt. De geschillencommissie of rechter doet hier niets aan, want het is onzorgvuldigheid geweest om de pincode mee te laten kijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch wel, mijn vader kreeg ook bijna alles terug. De bank hield 150. Dat doen ze natuurlijk ook omdat iedereen anders gaat zeggen dat 'iemand' geld van je rekening heeft gehaald terwijl je dat gewoon zelf hebt gedaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarschijnlijk ging het om een andere situatie dan deze. Ik werk bij een bank en krijg dagelijks te maken met zo een situatie dat pincodes worden meegekeken met alle gevolgen van dien. Beelden worden nagekeken bij aanmelding van diefstal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoelde alleen maar ze dus wel aan eigen risico doen. Dit was een heel ingewikkelde situatie in een ziekenhuis met een nep-medewerker die zei dat er gepind moest worden voor de tv. Pas dagen later kwam mijn vader er achter dat de pas weg was en dat er 800 euro af was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Denk dat dit per bank verschilt.
Als jouw pinpas is verwisseld en er daarna geld is afgehaald met jouw eigen pas, dan is jouw pincode meegekeken. In dit geval heb jij je hand niet afgedekt tijdens het pinnen. Het heeft wel zin om aangifte te doen, omdat er beelden zijn gemaakt tijdens het pinnen. Of jij je geld terug krijgt is de kans erg klein, omdat jij je pincode hebt laten meekijken door je hand niet af te dekken.