Hoe hoog is je wajonguitkering als je voltijd gaat studeren?

Ik ben een jongen van 22 jaar en wil graag een poging doen tot het volgen van een voltijd studie.

Ik geniet sinds 2011 een wajonguitkering. Ik hoorde dat deze omlaag gaat als je voltijd gaat studeren. Hoeveel bedraagt je uitkering dan?

groeten Joos

Toegevoegd na 1 minuut:
Joost

- In overleg met het UWV zou ik tevens tzt (gedeeltelijk) weer willen integreren op de arbeidsmarkt. Dit tijdens mijn studie. Kan ik bijverdiensten hebben NAAST mijn wajong en stufi, zonder dat deze omlaag gaan?

- Studie is op hbo niveau

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Je kan bijverdiensten hebben naast studiefinanciering, maar dat is beperkt: In 2012 is de bijverdiengrens € 13.362,53

"Welk inkomen telt mee?

We kijken naar je verzamelinkomen. Doe je geen aangifte bij de Belastingdienst? Dan kijken we naar je belastbaar loon. Je kunt inkomen uit loondienst of uitkering [...]"

Uitkering telt dus ook als bijverdienen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hoeveel je uitkering is kan ik niet zeggen, ligt aan de situatie. Die dertienduizend is overigens bruto.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De "nieuwe" Wajong is 75% van het wettelijk minimum(jeugd)loon als je niet studeert en geen andere inkomsten hebt, en 25% van het WML als je een voltijdstudie doet. Zolang je nog geen 23 bent is het jeugdloon nog van toepassing, dus je zou dan 1/3 krijgen van wat je uitkering nu is. Behalve als er een bijzondere situatie van toepassing is, en je een verhoging ontvangt van je uitkering vanwege hulpbehoevendheid (dan krijg je nu meer dan 75% van het WML) of als jouw grondslag niet het minimumloon is. In dat geval gaat het om 75% en 25% van die grondslag.

Een rekenhulp over bijverdienen naast Wajong kun je hier vinden: http://www.uwv.nl/wajong/fasevragen/mijn_inkomen_tijdens_wajong/rekenhulp_wajong.aspx

Verder moet je veranderingen in je situatie altijd melden, dus als je gaat studeren moet je dat ook melden. Als je gaat studeren (en mogelijk daarbij wilt gaan werken) omdat het beter met je gaat dan ten tijde van je beoordeling, dan moet je die verbetering uiteraard ook melden.

Toegevoegd na 17 minuten:
Concreet kom ik in jouw situatie uit op een Wajong-uitkering van 309 euro bruto per maand, waarbij vanaf een bruto loon van 308 euro per maand de Wajong omlaag gaat. Let wel: die rekenhulp is een indicatie, bij de oude Wajong gaat het niet zozeer om je salaris maar om het percentage dat je verdient van je restverdiencapaciteit, en hoe dat bij de nieuwe Wajong is weet ik niet.

Voor stufi mag je per jaar 13.362,53 euro bijverdienen, en Wajong geldt in die zin als verdienste. Dan moet je - zéker als gehandicapte student - wel héél erg je best doen wil je daar ook maar bij in de buurt komen. Sterker nog, als je dat bedrag zou kunnen verdienen krijg je ook geen Wajong meer, omdat je die dan niet meer nodig hebt. Wel houd je dan de rechten op voorzieningen en premiekortingen en kun je gebruik maken van reïntegratie instrumenten vanuit het UWV. Je recht op Wajong blijft dan dus wel voorlopig staan, maar de uitkering komt dan niet meer tot uitbetaling. Ik denk dus niet dat je bang hoeft te zijn voor die bijverdiengrens van DUO :-)