Als ik ontslagen word bij het uitzendburo heb ik dan recht op ww?

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik heb nu 2 banen, waarvan 1 vaste van 12 uur. Ik zou graag van baan veranderen en dan 1 baan met meer uren willen. Dit zou ik graag willen doen via uitzendwerk, wat er genoeg is. Maar welk risico loop ik? Ik ben nu 44 jaar.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (1)

Dan breng je je recht op WW in gevaar.

Eerst het algemene verhaal:
" Als uw uitzendbaan stopt, is er meestal geen opzegtermijn. Zodra u weet dat uw contract niet wordt verlengd, moet u direct op zoek naar werk. Biedt het uitzendbureau u (weer) een tijdelijk contract aan en weigert u dit? Dan krijgt u geen WW-uitkering."

Als het bovenstaande niet van toepassing is en je voldoet aan de bekende voorwaarden voor WW * dan heb je in principe recht op WW.
(* Werknemer zijn, minstens 5 uren per week verliezen, direct beschikbaar zijn voor betaald werk, in de laatste 36 weken minstens 26 weken gewerkt hebben en geen schuld hebben aan werkloosheid).

Nu de “maar”.
"Als een werknemer zijn vaste dienstverband opzegt om bij een nieuwe werkgever te gaan werken, dan loopt de werknemer gedurende een half jaar het risico om bij ontslag als verwijtbaar werkloos te worden aangemerkt en geen WW-uitkering te ontvangen. Het UWV zal controleren wat het vooruitzicht bij de nieuwe baan was. Als er een reëel vooruitzicht was dat de werknemer minimaal voor 26 weken aan het werk kon blijven dan behoudt hij in beginsel het recht op een WW-uitkering, ook als het dienstverband uiteindelijk minder lang heeft geduurd. Een werknemer mag dus van baan wisselen, maar als hij weet dat dit op korte termijn tot werkloosheid zal leiden dan kan dat betekenen dat de werknemer geen WW-uitkering zal krijgen. Als de werknemer 26 weken heeft gewerkt dan heeft hij weer recht op een WW-uitkering (mits hij ook aan alle overige vereisten om in aanmerking te komen voor een WW-uitkering voldoet). Let er dus op dat u bij baanwisseling het vooruitzicht heeft op een dienstverband van minimaal 26 weken!"

Je loopt dus zeker risico. Als je start als werknemer bij een uitzendbureau krijg je als regel werk waarop het uitzendbeding van toepassing is. Je kunt dan van de ene op de andere dag opzeggen danwel opgezegd worden. Je krijgt, als uitzendkracht die start bij een uitzendbureau, dus geen tijdelijke arbeidsovereenkomst voor een vastgestelde duur. Je brengt dus je mogelijke recht op WW in gevaar.