Wie kan mij helpen met de participatiegraad berekenen?

Ik heb maandag een toets economie en mijn boek werkt niet echt mee.

in mijn boekje staat:

de participatiegraad is een percentage dat aangeeft hoeveel procent van de bevolking van 15 en 65 jaar tot de beroepsbevolking hoort

met als voorbeeld:
in een land wonen 10 miljoen mensen en zij vullen 9 miljoen arbeidsjaren in. dan is de ratio 1,1.

nu zit ik met het probleem:
15 tot 65 jaar is de potentiële beroepsbevolking..
die 10 miljoen mensen uit het voorbeeld is niet de gehele potentiële beroepsbevolking (lijkt mij)

Moet ik nou
Potentiële beroepsbevolking delen door het aantal arbeidsjaren

of

de gehele beroepsbevolking delen door het aantal arbeidsjaren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Het antwoord staat er al: de potentiële beroepsbevolking, oftewel: de bevolking van 15 tot 65 jaar. Natuurlijk is dat niet 100% nauwkeurig: er zijn inderdaad mensen van boven de 65 die nog werken. Maar het gaat er bij dit soort berekeningen niet om dat het tot de millimeter klopt: het gaat erom dat je de ontwikkeling van de participatiegraad in de tijd kunt volgen, of dat je landen met elkaar kunt vergelijken. Een benadering is dan goed genoeg, en bovendien eenvoudig en snel te berekenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet je dan hoe groot de gehele beroepsbevolking is? Of wat er precies bedoeld wordt met gehele beroepsbevolking? Dat zie ik namelijk niet staan in je toelichting.

Ik weet niet of je de hele opgave hebt neergezet, daarom neem ik maar even een stapje terug. Participatiegraad betekent eigenlijk de mate (het percentage) waarin de mensen die kunnen werken ook daadwerkelijk werken (participeren = deelnemen aan het arbeidsproces).

Hierbij hoort de volgende formule:
Participatiegraad = Beroepsbevolking/ Beroepsgeschikte bevolking x 100%

Participatiegraad = 10.000.000 / 9.000.000 = 1,11

De gehele beroepsbevolking is in mijn beleving gewoon hetzelfde als de potentiële beroepsbevolking. Je zou het kunnen omschrijven als: het aantal mensen dat zou kunnen werken. Je hebt het dan normaal gesproken over mensen tussen 15 en 65 jaar.

Delen door de gehele bevolking heeft geen zin omdat zij normaal gesproken toch al niet participeren in het arbeidsproces en dus geen onderdeel moeten zijn van de participatiegraad.

Via de link vind je nog wat meer informatie trouwens, wie weet kun je daar nog iets mee. Hopelijk heb je iets aan dit antwoord en succes met je toets maandag!