Wat zijn je rechten als kranten bezorger kwa loon?

Wat zijn de minimum lonen en hoe kan ik een hoger loon afdingen. Ik krijg per 200 kranten 7 euro. Maar per 200 folders 3,5 euro. De folders vouw ik dan in de kranten maar dan kost me dat even lang als de kranten bezorgen en daar krijg ik 7 euro voor dus ik wil graag ook 7 euro voor de folders afdwingen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bezorg je de kranten elke dag? Of 1x in de week?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
www.bezorgdekrant.nl
Ik heb ook een krantenwijk en bezorg dagelijks in een buitenwijk daar gelden weer hele andere bedragen dan in de stad.

Antwoorden (4)

Eerst moet je kijken wat het minimum loon is voor jouw leeftijd. De werkdruk heeft er niks mee te maken. Dat bedrag moet je minimaal betaald krijgen, krijg je dat niet dan kan je naar je baas toe gaan en zeggen dat je te weinig verdiend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er bestaat niet zoiets als een 'recht op minimumloon' voor krantenbezorgers. Krantenbezorgers zijn namelijk geen werknemers dus hebben zij ook geen recht op minimumloon. Het is een vorm van aangenomen werk.

Een krantenbezorger kan er bijv. voor kiezen om iemand anders zijn/haar wijk te laten lopen als hij zelf niet kan. Een werknemer kan dat niet, die is verplicht tot persoonlijke arbeidsverrichting. De vergoeding is vaak gebaseerd op een bedrag per stuk met wat toeslagen, bijv. voor het insteken van folders.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antwoord klopt, tot de laatste zin. Vergoeding wordt gebaseerd op de tijd die je erover doet. Als je het per stuk zou doen, verdienen bezorgers die een flat hebben veel meer dan bezorgers die rijtjeshuizen of, nog 'extremer', uit elkaar staande villa's moeten doen.
Computoon
11 jaar geleden
Toevallig heb ik (zeer lang geleden overigens) gewerkt bij een uitgeverij van huis-aan-huisbladen. De bezorgers die een buitenwijk hadden, kregen meer geld per krant en veel minder kranten. Dus nog steeds een 'stuksvergoeding' alleen verschilt het bedrag per stuk. Per saldo zullen de verschillen in tijdsinvestering en geld daardoor niet zo groot zijn geweest, denk ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Achja, zo kan het ook zijn, maar ik heb tot voor kort jaren kranten gelopen, waarbij ik inderdaad een vergoeding per stuk kreeg, maar dat bedrag was wel met behulp van de looptijd tot stand gekomen. Het is maar hoe je het bekijkt.
Wat anderen ook al zeggen: je bent niet in loondienst, dus het minimumloon is niet van toepassing. Je krijgt een stukloon. In feite werk je op basis van een overeenkomst van opdracht: jij zorgt ervoor dat die kranten worden bezorgd (en dat mag je zelfs door een ander laten doen, je mag zelf weten wanneer je dat doet als het maar binnen een bepaalde tijd is, je mag zelf weten hoe lang je erover doet, etc.) en de opdrachtgever geeft je daar een x bedrag per krant en y bedrag per folder voor. Natuurlijk kun je proberen te onderhandelen, en aangeven dat je het niet doet voor minder dan 7 euro voor die folders. Dat is bij een krantenwijk wel zeer ongebruikelijk trouwens, en ik durf er best meer dan die 7 euro op in te zetten dat de opdrachtgever zegt: "graag of niet", dus dat je gewoon je krantenwijk kwijt bent als je het niet wilt doen voor het geld dat zij ervoor bieden.

Dus je kunt het natuurlijk proberen, bijvoorbeeld door een gemotiveerde brief te schrijven waarin je de werktijden vergelijkt. Maar je hebt geen rechten behalve dat je betaald moet krijgen wat je afgesproken had, en de kans dat je opdrachtgever je daadwerkelijk meer gaat betalen, acht ik zeer klein.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik krijg 7,50 voor 400 kranten, dus je hebt het nog niet zo slecht. ;-) Maarre, ik ben bang dat je er niets aan kunt doen, je hebt hier in feite mee ingestemd, en klagen heeft weinig zin, ben ik wel achter gekomen. Succes!