Bericht op teletekst: gemiddel besteedbaar inkomen in 2008 is 33.500. Moet ik dat geloven?

Besteedbaar inkomen is wat men vrij kan besteden nadat alle belastingen, premies, huisvesting en alimentatie zijn betaald. 33.500 gemiddeld, betekent bijna 2.800 per maand, vrij besteedbaar dus.

Ik heb een beetje moeite om dat te geloven, maar wie kan dat bedrag (enigszins) onderbouwen?

paulus811
14 jaar geleden
1.3K
Cryofiel
14 jaar geleden
Het gaat om het besteedbare inkomen van *gezinnen*, niet van *personen*.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik haal het gemiddelde dan wel aardig naar beneden....;-(((
paulus811
14 jaar geleden
Cryofiel, bedankt voor de toevoeging. Ik schrijf het niet, maar bedoel dat wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik krijg dan toch het gevoel dat ik iets verkeerd doe.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu ik dit lees voel ik me ineens weer een stuk beter want de genoemde bedragen gelden voor mij per week.
(@ nieuwsgierig: dus door mij is het gemiddelde weer gestegen)
paulus811
14 jaar geleden
dat bedrag per week heb je ook wel nodig in deze dure tijden, zeker voor een kerstman als jij.

Het beste antwoord

Het besteedbaar inkomen is gewoon het netto inkomen nadat de premies eraf zijn gegaan. Hierover wordt in de nieuwsberichten gesproken.
Het vrij besteedbaar inkomen is idd wat jij in jouw beschrijving hebt benoemd, maar daar staat dus het woordje vrij bij.
In het nieuwsbericht van nu.nl bijvoorbeeld gaat het dus echt om besteedbaar inkomen en niet over vrij of netto besteedbaar inkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Ik denk dat je een goed punt hebt (in ieder geval 1 erbij). Het grote verschil schuilt achter het woordje vrij.
paulus811
14 jaar geleden
Je bent de eerste die een verschil maakt tussen 'besteedbaar inkomen' en 'vrij besteedbaar inkomen' en dat lijkt me relevant. 10 puntjes zijn voor jou.

Andere antwoorden (8)

Ik snap dat ook niet, als ik zulke dingen lees...heb lang gedacht dat ik de enige was die veel minder verdien:(
In het FNV blad lees ik ook wel eens voorbeelden van wat iemand verdient...bedragen van 80 tot 90000 euro per jaar vliegen je om de oren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit gaat over het gemiddeld besteedbaar inkomen.

Het modaal inkomen in 2009 is 30500 (CBS).

Aangezien er genoeg mensen zijn die hier ver boven zitten verbaasd het mij absoluut niet. Sterker nog, ik had het gemiddelde een stuk hoger verwacht.

Het besteedbaar inkomen is ook per huishouden. Dus al twee verdieners zit je hier al snel aan. Zeker wanneer je een relatief goedkoop huis hebt en geen alimentatie hoeft te betalen.

Uitgaande van een 13e maand/vakantiegeld heb je per maand gemiddeld 2500 euro vrij te besteden. Als je dit over 2 inkomens verdeeld is dat 1250 euro per persoon.
Wij thuis hebben (met hypotheek) 530 euro per persoon aan vaste kosten (hier zit iets te veel bij maar geen zin om specifieker te rekenen). Dus kom je dan op een netto salaris van 1780 uit, voor twee verdieners. Bruto ongeveer 2500 euro. En er zijn heel erg veel mensen die dat verdienen.

Toegevoegd na 23 minuten:
Als een nog iets uitgebeider antwoord:
80.000 euro per jaar salaris komt neer op +- 3700 per maand

Stel dat je begint op 1600 netto (+/- 2300 bruto) en je krijgt jaarlijks een salaris verhoging van 100 euro. (3700-1600 = 2300 verschil, 23 jaar werken).
Tussendoor krijg je een promotie naar leiding gevende ipv 'gewoon' werknemer. + 400 euro voor de extra verantwoordelijkheid. Dat geeft 4 jaar minder werk om dat bedrag te halen.

23-4 = 19 jaar.

Wanneer je wisselt van werkgever kun je vaak ook een salaris verhoging krijgen. In die 19 jaar wissel je 3 keer van werkgever, waarbij je telkens telkens 200 euro meer krijgt. Dat scheelt weer 6 jaar.

19 - 6 = 13 jaar

Dus als goede universitair geschoolde werknemer met ambitie en een iets bovengemiddeld talent kun je na 13 jaar 80.000 euro per jaar verdienen.

Bij een eigen bedrijf is het nog anders, een directeur groot aandeelhouder van een bedrijf (zelfs een 1 mans bedrijf) verdient verplicht minimaal 80.000 (in elk geval een paar jaar geleden nog).

Daarnaast heb je zelfstandige (zzp'ers) waarvan er steeds meer zijn in Nederland. Zij hebben meer kosten, maar die zijn niet verplicht dus hun besteedbaar inkomen is een stuk hoger dan van andere waarbij het bedrijf veel extra verzekeringe e.d. betaald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
yep je heb gelijk, maar ik werk tenslotte maar bij de thuiszorg he?...je weet wel...mensen die de hele dag hard werken voor relatief weinig geld.
Mensen met een universitaire opleiding, komen s'avonds ook moet thuis van het zitten, koffiedrinken en denken...tis wat he?:(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je veel/meer zou willen gaan verdienen, moet/kan je hieraan gaan 'werken' door verandering van beroep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook in de thuiszorg is meer te verdienen. Alleen zul je daarvoor wel hogerop moeten komen. Het verschil zit hem meestal in de verantwoordelijkheid die je draagt. Het lijkt niet op zwaar werk, maar als jij persoonlijk verantwoordelijk wordt gesteld voor alles wat de 100 mensen die onder je werken verkeerd doen dan valt het toch tegen. Niet voor niets hebben deze mensen vaak met een burn-out te kampen. Dit zegt niet dat de thuiszorg geen zwaar werk is maar er zijn minder mensen die de mentale stress aankunnen en aanwillen van de verantwoordelijkheid dan dat er mensen zijn die de thuiszorg willen en kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het grootste gedeelte van de werkende bevolking in nederland heeft echt geen universitaire opleiding hoor. De bedragen hierboven vind ik wel erg rooskleurig. Wat dacht je van kinderen bijvoorbeeld? Meestal ga je dan minder werken (1 van de 2) en dan kun je die promoties en verhogingen ook wel op je buik schrijven. Schap dan maar de helft van 1 salaris en dan heb ik het over jouw beginsalaris.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk is dit de rooskleurige situatie. Maar dit gaat erom dat het best wel mogelijk is om meer te verdienen en dat er ook genoeg mensen zijn die wel die 80.000 (bruto) per jaar halen.
paulus811
14 jaar geleden
Maar het bedrag dat ik noem is een gemiddelde, daar zitten dus universitair geschoolde personen tussen, maar ook mensen in de bijstand. Ik blijf 2800 netto inkomen toch veel vinden als gemiddelde voor een huishouden.
Dit komt doordat er veel huishoudens (meer dan een miljoen) bovengemiddeld veel verdienen.

"In 2008 hadden bijna 130 duizend huishoudens, 1,8 procent van alle huishoudens, een besteedbaar inkomen van meer dan 1 ton. Dit is ruim 2 keer zoveel als in 2003, toen ruim 60 duizend huishoudens een dergelijk hoog inkomen
hadden. Ook het aantal huishoudens dat tussen de 50 en 100 duizend euro te besteden had, is tussen 2003 en 2008 sterk gestegen. Het nam toe van bijna 800 duizend naar 1 miljoen".

Zie link voor het volledige artikel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je na gaat dat er al 130.000 huishoudens zijn met jaarlijks 100.000 euro bruto, of meer. Verbaasd me een gemiddelde van 33.500 absoluut niet. Aangezien we voor de 100.000 nog de 2 en 3 keer modaal hebben zitten...

En bekijk het eens van de andere kant. Door de crisis gaan er een hoop bedrijfjes failliet. Of worden in een iets eerder en gunstiger geval opgeheven. Dit heeft wel voordeel op de bedrijven die de crisis wel doorkomen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het ongelooflijk. Alle berekeningen ten spijt. In het hoge noorden is het zwz niet zo. Het schijnt dat hier het gemiddeld inkomen rond 16000 EUR bruto ligt. Dat zal waarschijnlijk komen door het opleidingsniveau
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. Dat getal klopt. Per huishouden

Als je de link volgt kom je op de pagina van het centraal bureau voor statistiek. Daar hebben ze hetzelfde getal.

Ga je dat terug brengen naar een eenpersoonshuishouden, dna kom je op een gemiddeld besteedbaar inkomen van 23000 euro per jaar.
Op een andere sectie [link 2] (Inkomen van personen) komen ze uit op een gemiddeld bruto inkomen van 27.000 euro per jaar voor mensen met een inkomen. Dus dat is 2200 bruto
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, kan niet kloppen. Ik ken hooguit wat tweeverdieners die dat in de maand aan boodschappen en vakanties kunnen besteden. Besteedbaar inkomen is normaliter gewoon wat je netto overhoudt van je bruto salaris. Alle rekeningen en kosten moeten daar gewoon nog af. Tpch klopt dat nog steeds niet helemaal; het bedrag dat je noemt is ongeveer het BRUTO modale inkomen. Het meerendeel van de mensen verdient rondom dat modale inkomen, met uitschieters naar beneden en naar boven.

Wel kunnen absurde uitschieters naar boven het gemiddelde flink verhogen, maar toch geloof ik niet dat we zoveel uitschieters naar boven hebben. Normaliter is het gemiddelde ongeveer twee keer het minimum (en dan klopt de berekening weer wel ongeveer).

Zo te zien heeft zich hier ene journalist ergens een beetje verrekend of vergaloppeerd (of hij heeft zijn eigen inkomen maar als gemiddelde genomen ;-) )

Toegevoegd na 3 minuten:
Voor twee hoogopgeleide tweeverdieners zonder kinderen is het zelfs een karig bedrag, maar daar is hun leefwijze dan vaak ook naar. Het zijn in de regel niet de beste spaarders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan misschien waar zijn omdat, ze misschien de miljonairs ook mee rekenen. Misschien hebben we in Nederland nog al veel miljonairs.