Staat niet in de wet. Toch heeft 'de post' dat (kennelijk) het liefste. In de 'voorbeelden voor een juiste adressering' op de site van de post wordt een enveloppe afgebeeld met rechtsboven de postzegel.
En in het onderdeel van de site dat gaat over strafport staat: Hoe betaalt u de portokosten?

"Wanneer een zending niet of onvoldoende gefrankeerd is, ontvangt u gelijktijdig met het ondergefrankeerde poststuk een portokaart. Er zijn twee manieren om de portokosten te betalen:
1.
Verwijder de adressticker, plak de aangegeven portokosten in postzegels rechtsboven op de portokaart en post de kaart in een brievenbus van PostNL. "
Hier wordt het 'rechtsboven' expliciet genoemd.'

De sorteermachines zoeken op fosfor in de zegels dus daarvoor maakt het vermoedelijk niet uit; de enveloppen worden in bulkhoeveelheden door de machines geleid. Als de zegels allemaal rechtsboven zijn geplakt, komt de post er in 'keurige' stapels uit, met alle adressen naar rechts gericht.

Verder kan de postbezorger in één oogopslag zien of het poststuk voldoende gefrankeerd is maar ik vraag me af of hij daarnaar kijkt, dat werk moet de machine al gedaan hebben.
Computoon
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Niks moet in principe.

De stempel machine die controleert altijd rechtsboven.
Dus het kan wat langer duren omdat de brief dan in een apparte bak komt die later door mensen handen weer worden gesorteerd en alsnog worden verstuurd.

dus antwoord is nee maar het is wel verstandig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk zelf dat het niet zoveel uitmaakt maar iedereen doet het rechtsboven en zo is het dus voor iedereen normaal geworden , het is beter als je het rechtsboven doet.