Wat is het voordeel voor een land om transactie in eigen valuta of andere valuta dan dollar te verrekenen?

Bijvoorbeeld wat Iran van plan is om transacties uit olie in eigen valuta om te rekenen.
Dit begint ook bij China en Japan.
Bron: http://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/12235867/__Japan_en_China_starten_handel_in_eigen_valuta__.html

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

In eigen valuta afrekenen is altijd gunstig, omdat je dan geen wisselkoers risico loopt.
Indien je 100 euro moet betalen, moet je 100 euro betalen, ook als de euro bijna niks meer waard zou zijn.
Terwijl, als je 100 dollar moet betalen (en je hebt zelf euros), en bij het aangaan van de transactie was de koers bijv 1 op 1, en de euro zakt helemaal door het putje net voordat je echt wilt gaan betalen/overmaken, moet je bijvoorbeeld wel 1.000 euro neerleggen voor je 100 dollar. Dus voor jou als euro gebruiker moet je wel 10x zoveel neerleggen voor hetzelfde.

En dan afrekenen in andere dan dollar valuta. Soms kan het zijn dat dollar landen jou munt niet echt willen hebben. Dan krijg je niet zo een goede koers bij het wisselen. Terwijl andere landen jou munt nog best wel willen hebben omdat ze bijv vaak met je handelen. Indien je het dollar deel uit de deal laat kan je dus betere koersen krijgen.