mijn vriend en ik gaan samenwonen hij heb wajong ik ga dan aanvulling krijgen bijstand is het dan gunstig om fiscaal partners te worden of juist niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

je uitkering van Wajong zul je behouden...maar als je vriend ook inkomen heeft.gaat dat van je bijstandsuitkering af.

Toegevoegd na 2 minuten:
zag net dat hij wajong heeft.......dat behoud hij......maar van jouw bijstand zal iets gekort gaan worden.
Ligt aan het bedrag wat dan jullie gezamelijke inkomen wordt
Is dat hoger dan minimum inkomen , dan zal dat tot dat bedrag aangepast worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
Minimum inkomen moet hier gelezen worden als sociaal minimum inkomen.
U schiet er geen cent mee op. Voor zowel de toeslagenwet (uitgevoerd door het UWV) als de (aanvullende) bijstand geldt het terugbetalen van de algemene heffingskorting van de minst verdienende partner als inkomen en dat wordt dus van het uit te keren bedrag afgetrokken. Fiscaal partnerschap heeft om die reden dus geen enkel financieel voordeel.

Overigens heb ik wel eerder gehoord dat de gemeente van u verlangd dat u fiscale partners wordt. Sinds 2011 is dat ingewikkelder: u bent niet langer fiscale partners als u alleen maar samenwoont. Er zijn aanvullende voorwaarden, zoals getrouwd zijn of samen een kind hebben. In bron 1 kunt u controleren of u fiscaal partner zou kunnen zijn, of dat u bijvoorbeeld nog een samenlevingscontract op moet stellen. Ik weet niet of de gemeente u kan verplichten om fiscaal partner te worden (en dus kosten te maken).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
De gemeente kan samenwonenden niet verplichten een samenlevingscontract op te stellen. Voor uitbetaling van de algemene heffingskorting is het wel noodzakelijk dat er aan minimaal 1 van de voorwaarden voor fiscaal partnerschap wordt voldaan. Uitbetaling van de algemene heffingskorting wordt inderdaad gekort op de (aanvullende) bijstand. Het eventuele recht op bijstand wordt getoetst aan het sociale minimum inkomen. De ontbrekende link (bron 1) in het antwoord ontbreekt. Bij dezen toegevoegd: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/aangifte_doen_belasting_betalen_of_terugvragen/inkomstenbelasting_2012/fiscaal_partnerschap_2012/wanneer_bent_u_fiscale_partners/voorwaarden_fiscaal_partnerschap/voorwaarden_fiscaal_partnerschap