Welke opleiding heeft een bedrijfsarts gehad en welke onderzoeken mag hij of zij uitvoeren? Zijn het volledig afgestudeerde artsen?

Mogen bedrijfsartsen ook medicijnen uitschrijven en behandelingen aanvragen? En het eventueel oordeel van een huisarts of specialist negeren of aanpassen... Welk oordeel of besluit is dan bindend? En is het toeval dat ik enkel mannelijke bedrijfsartsen ken of is het echt geen vrouwenberoep?
:-)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8K

Het beste antwoord

Normaliter zal een bedrijfsarts geen behandeling of medicijn voorschrijven. Wel zal hij/zij onderzoek verrichten waar hij/zij dat nodig acht.
De bedrijfsarts is er eigenlijk alleen om je geschiktheid voor je werk te beoordelen en zal dus normaal als zodanig zijn/haar werk uitvoeren. Hij/Zij mag je dus wel aan het werk sturen, maar het ligt wel een beetje genuanceerder dan dat.
De mate van zwaarte van een beslissing van laag naar hoog:

1. Huisarts
2. Bedrijfsarts (mag over het oordeel van een huisarts heen)
3. Specialist (het oordeel van een specialist weegt altijd zwaarder dan het oordeel van een bedrijfsarts)

Bedrijfsartsen proberen het wel regelmatig om het oordeel van een specialist naast zich neer te leggen, dit hoef je echter niet te pikken. Wel geeft het extra problemen als dit zich voordoet.

En ja, er zijn ook vrouwelijke bedrijfsartsen maar het zijn er niet zo heel veel nee ;-)

Toegevoegd na 1 minuut:
Uiterraard is het een volledig tot arts afgestudeerd persoon.

Toegevoegd na 1 uur:
Bedrijfsartsen schrijven trouwens wel behandelingen en medicijnen voor als dit nodig is. Ik ben er wel van uitgegaan dat je je al onder behandeling van een arts stelt als je ziek wordt. Dat is trouwens een verplichting dat je je in redelijke termijn bij een arts meldt.

Zie onderstaande link, waar ik de mate van zwaarte van oordeel vandaan heb.

Maar let er wel op dat er wel bijna altijd wat te vinden is wat je zou kunnen doen, bijna niemand is 100% arbeidsongeschikt.

Toegevoegd na 1 uur:
Zie deze regel tekst in de link: Als een behandelend arts (lees: specialist) de medewerker arbeidsongeschikt acht, terwijl een bedrijfsarts dit tegenspreekt, dan mag de medewerker er vanuit gaan dat hij toch arbeidsongeschikt is. Indien met een behandelend arts een huisarts wordt bedoeld, dan geldt hetgene de bedrijfarts over de medewerker heeft verklaard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe kom je bij die rangorde tussen huisarts, bedrijfsarts en specialist, dat lijkt me niet correct namelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een behandelend arts (lees: specialist) de medewerker arbeidsongeschikt acht, terwijl een bedrijfsarts dit tegenspreekt, dan mag de medewerker er vanuit gaan dat hij toch arbeidsongeschikt is. Indien met een behandelend arts een huisarts wordt bedoeld, dan geldt hetgene de bedrijfarts over de medewerker heeft verklaard. Info van: http://www.arbeidsrechter.nl/h/h221.htm#221
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okee, dat kan ook in mijn geval met de verzekeringsarts nog wel eens belangrijk zijn, wel merkwaardig overigens, bedankt voor de informatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik wist dit ook niet maar ik heb ook problemen met me werk nu, maar mijn bedrijfsarts gaat gelukkig mee in het oordeel van mijn specialist.
Ik heb ook nog een toevoeging gedaan op mijn antwoord: Maar let er wel op dat er wel bijna altijd wat te vinden is wat je zou kunnen doen, bijna niemand is 100% arbeidsongeschikt. En juist dit zinnetje maakt alles zo moeilijk... Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is ook niet zo dat ik niet zou willen, het is alleen wel zo dat ik niet welwillend sta tegenover het huidige oordeel dat ik ongelimiteerd 20 uur per week zou kunnen werken. Ik zal eerst morgen eens met mijn specialist praten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overigens een aanvulling, op: http://www.weldergroep.nl/ziekte_en_werk/veelgestelde-vragen-ziekte-en-werk lees ik het volgende:
----------------------------------------------
Mijn huisarts en bedrijfsarts geven verschillende adviezen. Wat kan ik doen? Vertel uw bedrijfsarts dat de verschillende adviezen die u krijgt voor u erg lastig zijn. Dat u niet weet welk advies u het beste kunt opvolgen. Vraag vervolgens of hij contact op wil nemen met uw huisarts. Hopelijk komen de artsen dan tot een gezamenlijk advies. Blijven de artsen het oneens over uw mogelijkheden om te kunnen werken? Dan is de mening van de bedrijfsarts doorslaggevend.
---------------------------------------------- Dit gaat uiteraard alleen over de huisarts, helaas niet over de specialist, maar het is misschien toch nuttig om hiervoor nog een bron te hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk blijft het hetzelfde als de bedrijfsarts en specialist het oneens zijn. Dan zul je wettelijk gezien aan het werk moeten. Je kan het hier niet mee eens zijn en een second opinion aanvragen bij het UWV. Deze hakt dan de knoop door zogezegd. Maar mocht het op rechtspraak uitkomen en je specialist had gelijk dan win je dit gewoon.
Maar vaak is er wel iets wat je kan doen, alleen de mate waarin.... Dat is heel vaak een discussiepunt.
Een bedrijfsarts is ook niet verplicht om te informeren bij je specialist, maar verspeeld wel zijn rechten als hij dit niet doet. Dan sta je al een stuk sterker.
Voor de meeste mensen is de bedrijfsarts de sterkste persoon in het rijtje huisarts-bedrijfsarts-specialist, dit ook omdat de meeste het gevecht al simpelweg niet kunnen voeren bij een rechter. Ook zal een eventueel gevecht je baan per direct op de tocht zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de uitgebreide toelichtingen, ook achteraf... dank!

Andere antwoorden (5)

Ja het zijn artsen, gewoon afgestudeerde artsen... Ze mogen derhalve jou onderzoeken en onderzoeken aanvragen natuurlijk...

Welke bevoegdheden precies ze hebben juridisch weet ik dan weer niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn artsen en als zodanig hebben ze de bijbehorende bevoegdheden.

Maar ze hebben een speciale functie: controleren of jouw conditie overeenkomt met de benodigde conditie voor jouw functie. En daar houden ze zich aan: ze controleren dat en ze rapporteren daarover. Eventueel communiceren ze met andere artsen (die jou behandelen) om meer of betere informatie te verkrijgen.
14 jaar geleden
Een bedrijfsarts is inderdaad een afgestudeerde arts. Als je arts wilt worden studeer je eerst Geneeskunde (gemiddeld 6 jaar durende universitaire studie). Na voltooiing van die studie ben je basisarts en kun je je verder gaan specialiseren tot bijvoorbeeld huisarts of specialist in een ziekenhuis.

Volgens mij zijn bedrijfsartsen basisartsen (dus geen verdere specialisatie).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een bedrijfsarts is inderdaad gewoon een volleerd arts, dat wil zeggen, het is iemand die medicijnen gestudeerd heeft. Soms is zo'n arts echter nog wel bezig met een (parttime) vervolgstudie die specifiek gaat over het vak van bedrijfsarts, als dat het geval is opereert de (aankomend) bedrijfsarts eigenlijk onder supervisie van een arts die een dergelijke opleiding al wel heeft afgerond.

Een bedrijfsarts is een arts die zich bezighoudt met je gezondheid in combinatie met werk, daar weet de bedrijfsarts het meeste vanaf, een behandelend arts (ook wel de curatieve sector genoemd) weet weer meer van je behandeling(en) en overige gezondheidsaspecten, maar zal zich niet zo gauw uitlaten over je werk (on)mogelijkheden.

Spoedgevallen daargelaten zal een bedrijfsarts in de regel geen medicijnen voorschrijven, hij kan en mag het wel overigens, maar hij zal dat in de regel overlaten aan de curatieve sector (huisarts, specialist e.d.). Een bedrijfsarts mag wel degelijk doorverwijzen naar specialisten en zal dit soms ook doen, bijvoorbeeld bij iemand met rugklachten kan het voorkomen dat de bedrijfsarts je doorstuurt naar een fysiotherapeut, het is wel weer zo dat de kosten van een dergelijke behandeling anders geregeld zijn dan normaal, als ik het uit mijn hoofd goed zeg moet de werkgever die kosten dan betalen in plaats van je zorgverzekeraar. Als de behandeling echter voldoende (te verwachten) voordeel biedt zou dit geen probleem moeten zijn.

Een bedrijfsarts mag nadat hij daarvoor van jou toestemming heeft overleggen met je behandelende artsen, hij mag het oneens zijn met deze artsen en dat komt in de praktijk ook voor, omdat een bedrijfsarts op een andere manier werkt dan een behandelend arts, soms zijn de belangen tegenstrijdig, in principe ben je gehouden aan de mening van de bedrijfsarts, (het is dus bindend), maar je kunt wel een tweede mening aanvragen bij het UWV, daar kijkt een verzekeringsarts dan nog eens naar de zaak.

Ik ken ook enkel mannelijke bedrijfsartsen, maar dat kan heel goed toeval zijn natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is gewoon een volledig erkende arts.

De genoemde rangorde van Beerg is onzin.

De huisarts bepaald NOOIT of je mag werken.
Hij/zij bepaald of je ziek bent en wat je hebt en het behandelplan.

De arbo arts bepaald niet of je ziek bent maar in welke mate je in staat bent je eigen werk dan wel aangepast werkt uit te voeren.

Ziek is namelijk iets anders als arbeidsgeschikt.

De arbo arts zal als hij dat nodig vindt de huisarts dan wel specialist raadplegen enkel indien de werknemer akkoord geeft.

Als je dan oneens bent met de arbo arts kan je een deskundigenonderzoek laten uitvoeren door het UWV> Dat dient de werknemer dan wel zelf aan te vragen

Dan nog is de beslissing van de arbo arts voor de werkgever een advies en geen verplichting. Dat houdt dus in dat ook de werkgever in beroep zou kunnen gaan bij het UWV of het advies volledig naast zich neer te leggen.