Ik heb een mail van de Rabo voor een bestelling maar heb niets bestelt. Hoe kan dit?

Ik kreeg net een mailtje dat ik iets had bestelt bij bol.com maar heb niets bestelt en er staat een hele andere rekening. Verder is er ook niet van mijn rekening afgeschreven.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Dat is phishing! Als jij een link aanklikt en jouw bankgegevens invult dan wordt je rekening geplunderd. Niks mee doen dus!
Amadea
11 jaar geleden
Onthou dat een bank nóóit een mail stuurt. Als jij een bestelling zou hebben gedaan dan kan alleen het bedrijf waar jij bestelde daarover met jou contact opnemen. Daar heeft een bank niets mee van doen.
Powergen
11 jaar geleden
Verwijder onmiddellijk! Klik op geen enkele link in de mail en open geen enkele bijlagen! Heb je dat wel gedaan? Scan je PC grondig!

Antwoorden (4)

Hoog waarschijnlijk is het een nep mail en proberen ze verschillende gegevens van je buit te maken.

Geef geen antwoord en klik ook niet op links in die mail en verwijder hem DIRECT.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Twee mogelijkheden:

laten we beginnen bij de minst gevaarlijke:

1. Je hebt een naamgenoot ofzo die perongeluk een verkeerd emailadres ingevoerd heeft en vandaar dat jij nu dit mailtje hebt.

2. Het is een zogenoemd Phising emailtje. In het mailtje vragen ze je dan om in te loggen bij bijvoorbeeld de bank, door een in het mailtje gespecificeerde link. DOE DIT NOOIT! Je bank zou je dit nooit zo vragen. Op deze manier achterhalen ze dus je bnk gegevens met alle gevolgen van dien.

Twijfel je aan optie 1 en heb je iets gedaan in de trand van optie 2 (dus een linkje geopent) direct je bank en leg de situatie uit.

Is het toch optie 1, een naamgenootje, balen voor die andere persoon dat hij dat mailtje niet gaat zien :) Maar geen man oevrboord.

Toegevoegd na 55 seconden:
direct je bank BELLEN en leg de situatie uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is bijna onmogelijk dat het email adress verkeerd is in gevult, want ik heb een mail met gekocht domeinnaam. Dat is mijn achternaam en mijn achternaam komt niet veel voor in Nederland.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik las dat je er al achter was gekomen wat er aan de hand is/was! Gelukkig :D
Dat is een phisingbericht, het is de bedoeling dat jij je gegevens invult en de ontvanger ervan kan dan gewoon aankopen doen dmv jouw rekening. Niet invullen dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toevallig heb ik precies zo'n bericht die WEL echt is, kijk dus even of het hierop lijkt want dan heeft iemand jouw mailadres per ongeluk ingevoerd met (dat zei je al) het eigen rekeningnummer. Ik heb puntjes neer gezet waar MIJN informatie staat.

Lijkt het hier niet op dan is het een phisingmail maar sowieso moet je nooit reageren op mailtjes als dit, ze vragen nooit naar gegevens over je bankreknr of pincode per telefoon of mail.

Geachte Klant,
Bedankt voor uw betaling met iDEAL. Op uw verzoek ontvangt u
onderstaande bevestiging van uw betaling:
Naam begunstigde bol.com b.v. inzake bol.com
Rekeningnummer P000026500
Bedrag EUR .....
Omschrijving bol.com bestelling ......
Betalingskenmerk .....
Datum en tijd 26 mei 2012 14:4259
Referentienummer ....
Ten laste van rekeningnummer ......

U kunt deze betaling ook raadplegen in Rabo Internetbankieren.
Met vriendelijke groet,
Rabobank

Heeft u een vraag?
Bij vragen over de levering kunt u contact opnemen met uw leverancier.
Voor overige vragen adviseren wij u gebruik te maken van de help op
www.rabobank.nl.

Dit is een automatisch gegenereerde e-mail.
U kunt hierop niet per e-mail reageren.

======================================================
Rabobank disclaimer: http://www.rabobank.nl/disclaimer
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit mailtje is het.
Maar klopt het bij u wel dan?
wat betreft het rekening nummer bedoel ik.
het rare is mijn mail adres is niet eens bekent bij bol.com.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben er al achter wat er aan de hand is. Het is geen nep mail. Toch bedankt voor alle reacties!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi, dan had ik het goede antwoord ;) Als je iets met ideal betaalt wordt er aan het eind gevraagd of je een bevestiging wilt op een mailadres en dat vul je dan in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij had ik dat ook al gegeven ;) Ik had er alleen niet zo een mooi mailtje bij ;)! Maar fijn dat je weet wat er gebeurd is!!