Waarom leidt een hogere bezettingsgraad tot een lagere export?

Ik zie het als antwoord bij een examenvraag Economie staan, maar ik zie de link niet. Hulp is welkom!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Even uit het blote hoofd; ik denk dat als de bezettingsgraad stijgt, dat dan de productiekosten omhoog gaan. Bezettingsgraad omhoog, betekent personeel omhoog en dus kosten omhoog. Die kosten zul je doorberekenen waardoor je product wellicht relatief minder aantrekkelijk is, waardoor de export omlaag gaat.

Aan de andere kant; als de export afneemt, zal de productie uiteindelijk waarschijnlijk ook afnemen, waardoor de bezettingsgraad weer af zal nemen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Eerst even 2 zaken op een rijtje zetten :-)

1. We hebben het hier niet over een bedrijf maar een land.
2. De stelling is een mening van sommige economen, en is dus geen wetmatigheid.

Je spreekt hier van het Zijlstra-effect. En dat effect ZOU in werking treden omdat als er een hoge bezettingsgraad is, dat leidt tot hogere prijzen (ik vraag me af of dat zo is, maar ik ben geen econoom)

En dan is een vervolgeffect: als de prijzen stijgen, wordt er in eigen land genoeg verdiend aan de binnenlandse afzet, en doen ondernemers/bedrijven minder moeite om hun spullen in het buitenland te verkopen.

Zo valt te verklaren dat een hogere bezettingsgraad tot een lagere export leidt.