Het betalen middels een IBAN wordt standaard ingevoerd en verplicht in februari 2014. Veel zaken zoals automatische incasso zullen voor de consument automatisch worden overgezet. Voor een beter begrip over het waarom kunnen we beter kijken naar de term SEPA.

SEPA duidt een gebied aan. Het is de afkorting van “Single Euro Payments Area” en omvat alle landen binnen de EU, aangevuld met Noorwegen, IJsland en Liechtenstein (die wel lid zijn van de Europese Economische Ruimte), Zwitserland en Monaco.

Binnen dit gebied kan in de nabije toekomst met één rekening en één set betaalmiddelen met hetzelfde gemak naar rekeningen in eigen land als naar rekeningen in andere landen worden betaald. Er komen overschrijvingen, incasso’s en betaalpassen die voor binnenlandse en grensoverschrijdende betalingen in dat hele gebied te gebruiken zijn.

Het antwoord in het kort. IBAN zorgt voor een snellere en gemakkelijkere manier van betalen, binnen 1 europa.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Binnen een aantal jaren zal er binnen Europa geen verschil meer bestaan tussen binnenlandse en grensoverschrijdende betalingen. Voortaan zal voor al het betalingsverkeer gebruik gemaakt worden van een internationaal bankrekeningnummer (het IBAN) en van een bank identificatie code (de BIC).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, maar de vraag was waarom?
Cryofiel
11 jaar geleden
Omdat besloten is dat er geen verschil mag bestaan tussen binnenlandse en buitenlandse betalingen.
Een IBAN (International Bank Account Number) code cq nummer heeft u nodig voor buitenlandse bankoverschrijvingen. De IBAN is ingevoerd op 14 augustus 1999 en zal nog heel wat jaren meegaan. Het nummer is in feite een internationaal bankrekeningnummer, een belangrijk gegeven. Het International Bank Account Number bestaat uit maximaal 34 tekens en je bankrekeningnummer komt er altijd in voor.

De IBAN code bestaat uit de volgende reeks letters & cijfers;

- Landcode (2 letters)
- 2 controle cijfers
- Rekeningnummer of rekening identificatie

http://www.ibannl.org/iban_nummer_uitleg.php

Let wel, IBAN is niet nieuw. Dit nummer staat al lang op het bankafschrift of de site van je bank.

http://www.overopiban.nl/

Toegevoegd na 1 minuut:
Het waarom:
Voor een geautomatiseerde en gestandaardiseerde routering van betalingen tussen alle Europese banken