Alleenstaande moeder van 22jaar ik verdien 1045 in de maand. Heb ik recht op aanvullende bijstand?

Of verdien ik teveel? Van google wordt ik niet veel wijzer. Maar mensen om mij heen die geheel in de bijstand zitten die krijgen 1200 in de maand. En ik wil wel blijven werken natuurlijk.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het ligt vaak aan de gemeenteeisen. De ene gemeente heeft wat meer te ebrdelen dan de andere. Op www.berekenuwrecht.nl kunt u al globaal zien watmogelijk is. ook als je een baan hebt kun je in aanmerking komen voor toeslagen. Als google niet duidelijk is, gewoon eens n afspraak maken met de soc dienst

Inclusief de maximale toeslag (die kan variëren per gemeente) is de Bijstandsnorm voor een alleenstaande ouder vanaf 21 jaar inderdaad ongeveer 1200 euro. Dat zijn netto normen trouwens. De toeslag krijg je alleen als je je woonlasten niet met iemand deelt, niet op kamers woont, etc. Zonder toeslag is de norm voor een alleenstaande ouder ongeveer 935 euro. De normen vind je hier: http://www.st-ab.nl/bijstandsnorm.htm Norm voor een gezin, ook zonder kinderen, is overigens hoger dan die voor een alleenstaande ouder, wat mij altijd verbaast, omdat volgens mij een kind duurder is dan een partner. Als je een aanvulling krijgt vanuit de Bijstand, zitten daar natuurlijk wel alle haken en ogen aan die ook gelden bij een volledige Bijstandsuitkering. Er geldt dus een vermogenstoets, en je hebt sollicitatieplicht. Jij zit wellicht nog in een jeugdschaal voor wat betreft je loon, dat maakt het ook met een volledige baan voor iemand jonger dan 23 lastig om een volwaardig inkomen te verwerven. Ik weet niet hoeveel uren je werkt en hoe de sociale dienst er mee om zou gaan als je al volledig werkt, maar mij lijkt dat er een aangepaste sollicitatieverplichting mogelijk zou kunnen zijn als je (bijna) fulltime werkt maar puur door je leeftijd onder het sociaal minimum uitkomt. Als je parttime werkt en een aanvulling vanuit de Bijstand ontvangt, geldt de sollicitatieverplichting dat je moet proberen om werk te vinden met meer uren, zodat je zo snel mogelijk weer uit de Bijstand bent. Als je kind nog geen vijf is, kun je als alleenstaande ouder op basis daarvan een ontheffing krijgen van de sollicitatieplicht. Jouw eventuele recht op een aanvulling vanuit de Bijstand hangt dus vooral af van je woonsituatie. Je verdient meer dan de Bijstandsnorm zónder toeslag, dus als je bijvoorbeeld bij je ouders woont of op een andere manier je woonlasten kunt delen, dan kom je niet in aanmerking voor een aanvulling. Als je een zelfstandige woonruimte huurt, en je voldoet verder aan de eisen met betrekking tot vermogen, bent geen voortijdig schoolverlater etc., dan kom je inderdaad in aanmerking voor een aanvulling tot ongeveer 1200 euro per maand netto. Ontvang je verder ook al de huur- en zorgtoeslag zoals je daar recht op hebt? Kijk eens op www.toeslagen.nl

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100