Ik hoor van alles over de AOW-leeftijd, maar ik ben het spoor bijster. Wanneer gaat die voor mij in?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Wat je nog van de AOW kan verwachten is afhankelijk van jouw leeftijd. Door de Tweede Kamer is het wetsvoorstel waarin staat dat de ingangsleeftijd in 2020 van 65 naar 66 jaar verschuift aangenomen. Dit voorstel moet nog wel worden bekrachtigd door de Eerste Kamer. In het begrotingsakkoord dat in april tussen VVD, CDA, D66, GroenLinks en ChristenUnie gesloten is, staan maatregelen die nog drastischer zijn. Hierin staat dat de AOW-leeftijd al in 2013 omhoog gaat met één maand en in de jaren daarna met twee of drie maanden per jaar. Na de verkiezingen kan het allemaal weer anders worden. Duidelijk is wel dat de regeling zal versoberen. Als je met 65ste met pensioen wilt, zal je moeten sparen. Je kunt er ook voor kiezen om door te werken. Gelukkig mag je naast de AOW uitkering zoveel verdienen als je wilt. De AOW uitkering wordt niet gekort.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
fisbel
11 jaar geleden
De commssie Sociale Zaken nWerkgelegenheid heeft zojuist het verzoek van minister Kamp gehonoreerd om het wetsvoorstel verhoging leeftijd AOW vooralsnog niet in behandeling te nemen en het wetvvoorstel aan te houden:
http://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/33046_wet_verhoging
De leeftijd waarop je AOW kreeg , was altijd 65. Dat is inmiddels veranderd naar 67 voor mensen die geboren zijn na 1960. Dus als je van na 31 december 1960 bent, begint op 67-jarige leeftijd je AOW. Wil je eerder stoppen met werken, dan zul je daarvoor zelf maatregelen moeten treffen.

Uiteraard is het, als je HEEL erg jong bent, niet denkbeeldig dat de AOW-leeftijd NOG eens , en wellicht meer dan eens, verhoogd wordt, of zelfs helemaal afgeschaft. Hou dus de komende 30 ? 40 ? 50 ? jaar de politiek in de gaten.......

(overigens stamt die leeftijd van 65 nog uit de tijd dat mensen rond hun veertiende, vijftiende begonnen met werken, en op 65-jarige leeftijd echt oud en op waren. Je kon dan nog - afgaande op de toen geldende gemiddelde levensverwachting - nog een jaartje of 5 zorgeloos van je oude dag genieten, tot je het tijdelijke met het eeuwige verwisselde.
Inmiddels werken mensen veel minder en korter en worden ze veel ouder, waardoor het, in combinatie met de vergrijzing, niet zo gek is dat de AOW een beetje duurder wordt dan indertijd was voorzien. Daar had natuurlijk al veel en veel eerder iets aan moeten gebeuren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
UIt 1989 lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ennairam, ik hoop dat dat een bijbaantje naast school was?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Enniram, ik mag toch aannemen dat je niet al vanaf je dertiende fulltime aan het werk zoniet kostwinner was ? Anders is het niet eens zozeer de vraag uit welke TIJD je komt, alswel uit wel deel van de wéreld.
Jij behoort in elk geval tot de ploeg die (minimaal) tot zijn 67e aan de slag mag. De AOW is opgericht/ingesteld in 1957. En okee, ik heb iets overdreven, de gemiddelde levensverwachting (voor mannen) was toen 71,4 jaar. Inmiddels is die 78. Bovendien sterven er veel minder mensen voor hun 65e.
ronron1212
11 jaar geleden
ennairam Mensen van voor de tweede wereld oorlog tot ongeveer 1960 werken heel vaak van af hun 14 jaar.