Krijg je in september studiefinanciering als je de tijd die eigenlijk voor de studie staat overschrijdt?

De kabinetsplannen zijn momenteel erg vaag, maar ik hoop dat er iemand is die het nog snapt:

In september 2012 loop ik uit met mijn bachelor (WO). Er staat drie jaar voor maar dan begin ik dus aan mijn vierde jaar. Krijg ik dat nog wel studiefinanciering (die later wordt omgezet in een gift)?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Je hebt gelijk dat de plannen van het kabinet vaag zijn. echter is dit volgens mij niet relevant in dit geval.

Je hoeft nog geen langstudeerboete te betalen omdat je pas een jaar uitloopt. In het vijfde jaar ga je deze boete betalen. Volgens mij val je gewoon onder de normale prestatiebeurs regeling, en bij mijn weten gaat deze vooralsnog niet op de schop.

Op de site van DUO-IBG heb ik het volgende gevonden:

"Kijk hieronder voor een overzicht van het aantal jaren prestatiebeurs dat wordt omgezet:

associate-degreeprogramma: 2 jaar (alleen op schriftelijk verzoek)
wo-bachelor: 3 jaar (alleen op schriftelijk verzoek)
hbo-bachelor: 4 jaar
wo-bachelor + wo-master 1 jaar: 4 jaar
hbo-bachelor + hbo-master: 5 jaar
wo-bachelor + wo-master 2 jaar: 5 jaar
wo-bachelor + wo-master 3 jaar: 6 jaar."

http://www.ib-groep.nl/particulieren/studiefinanciering/sfho/prestatiebeurs.asp

Je ziet dat je volgend DUO recht hebt op 3 jaar prestatiebeurs die zal worden omgezet in een gift.

Bij mijn weten heb je gewoon recht op 4 jaar prestatiesbeurs. Dit betekent dat je in het 4e jaar dus gewoon studiefinanciering en OV zal blijven ontvangen. Echter wordt dit vierde jaar niet meer omgezet in een gift (in jouw geval, zie bovenstaand overzicht). Je moet dus zowel je ontvangen Stufie als je OV recht terug betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Over de langstudeerboete is momenteel veel onduidelijkheid. Maar de wet is al vorig jaar door de Eerste Kamer aangenomen. Door toedoen van de SGP is toen de langstudeerboete een jaar uitgesteld. Maar m.i.v september 2012 zal het er toch van komen: de langstudeerboete van € 3000 zal moeten worden betaald.
Daar zal de Kunduz coalitie weinig meer aan kunnen verhelpen: wet is wet.

NB: de master stufi blijft in ieder geval nog een jaar bestaan. Wat er de komende jaren met de stufi gaat gebeuren is afhankelijk van de verkiezingen.
fisbel