Kan iemand mij voorbeelden geven van een contract tussen jongeren en ouderen?(intergenerationeel contract)

Ik moet voor school het hebben over het contract tussen jongeren en ouderen. Dit staat ook bekend als het intergenerationeel contract. Er zijn een heleboel soorten voorbeelden van dit contract, maar kan dat niet bedenken en op internet vind ik ook geen voorbeelden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Een contract is het vaststellen van afspraken, in dit geval tussen verschillende generaties; (groot-)ouder <-> kleinkind bijvoorbeeld. Dit zou dus nog van alles kunnen beteken. Van het vaststellen tot huishoudelijke klusjes tot en met de zorgrechten en -plichten.

In de bron staat een blaartrekkend verhaal hierover. Een samenvatting lees je hier:

Politiek filosofen zeggen vaak dat de moderne welvaartstaat gebaseerd is op een soort van intergenerationeel contract. Elke generatie zorgt dan tijdens zijn productieve jaren voor de andere generaties en elke generatie verwacht dat de andere generaties ook voor haar zullen zorgen als de tijd daarvoor gekomen is. Dit sociale contract zou dan de rechten en plichten tussen de generaties vastleggen. Peter Laslett en James Fishkin (1992) stellen zich echter de vraag of een sociaal contract wel de gepaste, geldige manier is om na te denken over de verplichtingen van de verschillende generaties ten aanzien van elkaar.