Is een huurcontract nog geldig na het overlijden van de verhuurder?

Mijn vader is een vreselijke lieve en vriendelijke man maar helaas niet al te slim. Mijn vader heeft meerdere huizen in zijn bezit en verhuurd een van die huisjes aan een vriend van hem. Nu heeft die vriend een huurcontract opgesteld waarin staat dat hij ook na het overlijden van mijn vader in het huis mag blijven wonen. Is dit wel gewoon rechtsgeldig? Mijn vader is helaas zo onverstandig geweest om dit huurcontract gewoon te ondertekenen. MVG !

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.4K
jc54
11 jaar geleden
Dit is de wereld andersom. Normaal gesproken stelt de verhuurder het contract op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad. Dus kijk dat contract maar heel goed na.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het maakt niet uit wie de overeenkomst heeft opgesteld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nederland? Belgie? Het kan best zijn dat de huurwetten in Belgie heel anders zijn dan in NL.

Antwoorden (4)

Het maakt niet zo veel uit of het wel of niet in het huurcontract staat. De koper van het huis (na overlijden van je vader) kan de huurder er niet zomaar uitzetten. Hij kan dat huis alleen kopen met de bestaande huurder. Bovendien is bij overlijden van een partij het contract ontbonden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat bedoel je met de laatste zin? Die lijkt strijdig met het voorgaande.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies. "Koop breekt geen huur" en "Dood breekt geen huur"; oftewel door verkoop of door overlijden van de verhuurder blijft de huurder verzekerd van zijn of haar woning. Huurders worden zeer goed beschermd in Nederland.
Een huurovereenkomst eindigt niet bij overlijden van de verhuurder, maar gaat "gewoon" over op de nieuwe eigenaar.
Dit is dus de normale gang van zaken.Eigenlijk had de vriend dat helemaal niet in het huurcontract hoeven te zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ ofwel door eigendomsoverdracht blijft de huurovereenkomst ongewijzigd (koop breekt geen huur)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, het kan natuurlijk zijn dat de huurder in dit geval extra zekerheid wilde omdat hij gedoe in de toekomst voor wilde zijn.
In Nederland heeft een huurder altijd wettelijke huurbescherming. Enige (mij bekende) uitzonderingen daarop zijn de diplomatenclausule, faillissement van de verhuurder en (tijdelijk) huren onder leegstandsverklaring.

Zelfs als de verhuurder overlijdt en het huis onderdeel wordt van een erfenis, hoeft het dus niet leeg te komen als de huurder niet wil vertrekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is geregeld in de artikelen 226 en - vooral - 229 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek. Verkoop van het huis betekent dat de koper de huurovereenkomst voortzet, met alle rechten en verplichtingen ("koop breekt geen huur"). Ook de dood van de verhuurder doet de huurovereenkomst niet eindigen.