Wanneer moet ik studiefinanciering voor uitwonende aanvragen?

Ik ga volgend schooljaar in Leeuwarden studeren, dus krijg ik een studiefinanciering voor uitwonend omdat ik op kamers ga. Maar wanneer moet ik dat nou aanvragen want op de Ib-groep site staat het liefts 3 maanden van te voren maar dan sta ik natuurlijk nog niet ingeschreven bij gemeente Leeuwarden en ik heb dan ook nog geen kamer. Dus wanneer moet dat nou eigenlijk? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Je vraagt in ieder geval je studiefinanciering ruim op tijd aan. Dan loopt het proces al vast, en ben je bekent bij DUO-IBG. Als je dit nog niet hebt gedaan, zo snel mogelijk regelen. Als het proces eenmaal loopt, kunnen wijzigingen betrekkelijk eenvoudig worden doorgevoerd. Je kunt gewoon online aangeven dat je een uitwonende beurs wilt, en dit wordt dan snel geregeld.

De lange termijn gaat dus vooral op voor de eerste verwerking van je gegevens bij DUO/IBG. Daarna gaat het allemaal vrij soepel in mijn ervaring.

Ik zou dus nu de gewone basisbeurs+eventueel aanvullend (indien je hier recht op hebt) aanvragen. Zodra het rond is en je een kamer hebt, meteen uitwonend aanvragen (online regelen). Je kunt nu ook nog geen uitwonende beurs aanvragen omdat ze je adresgegevens nodig hebben, en die kun je niet opgeven. Daarnaast worden automatisch je gegevens gecontroleerd bij de ingeschreven gemeente. Zolang men in Leeuwarden nog geen inschrijving van jou kan doorgeven, krijg je geen uitwonende beurs.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kan dit nu al doen. Je kan aangeven in school jaar: 2012-2013 en dan staat er "met ingang van volgend schooljaar" ofsoiets.