Rekening Incassoburo? Kan/mag dit wel?

Een aantal maanden geleden een incassobureau in de arm genomen om een openstaande rekening te innen. We hebben schriftelijk op papier staan dat alle kosten, incl incassokosten op de wanbetaler verhaald zouden worden. De hoofdsom is toen binnen 3 dagen aan ons betaald. Vrijdag echter een factuur van het incassobureau ontvangen. Contact opgenomen met en gevraagd waarom ik achteraf toch een factuur krijg. Antwoord, de wanbetaler geeft geen gehoor aan de aanmaningen van incassokosten (7X). Hij schijnt die kosten niet te kunnen of willen betalen. Incassobureau wil wel graag de kosten betaald hebben en gaat deze dan toch maar op de opdrachtgever verhalen. Wil ik dit niet betalen maar op de wanbetaler verhalen moet ik eerst 250 euro voor een civiele procedure voorschieten. Indien ik de procedure win en de wanbetaler wil deze kosten nog steeds niet betalen ben ik die 250 euro ook kwijt.
Is een wanbetaler in Nederland dan zo beschermd?

BVD.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Als er in de overeenkomst met het incassobureau niet vermeld staat, dat bij niet invorderbare incassokosten bij de wanbetaler
door jou voldaan zullen worden, zou ik het bureau daar op wijzen en verder geen actie ondernemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De opdrachtgever heeft de hoofdsom betaald, begrijp ik dat goed? Voor de incassokosten geldt dat de opdrachtgever (daarmee bedoel ik hier de wanbetaler, jouw opdrachtgever dus) die alleen maar móet betalen als jij vantevoren een sommatie (ingebrekestelling) hebt verstuurd, waarin je hebt aangegeven dat ze nog één kans hebben om het openstaande bedrag alsnog te betalen, en dat je anders de procedure uit handen gaat geven aan een incassobureau, én dat de kosten daarvoor, voor de klant zijn. Als je dit niet vantevoren aangeeft, dan zijn de incassokosten inderdaad voor jou.

Onthoud verder dat een incassobureau geen enkele juridische status heeft, en geen bevoegdheden heeft die jij niet hebt. Dus als een klant niet betaalt, hebben ook zij geen formele bevoegdheden om de schuld te innen. Voor vorderingen onder de 25.000 euro is trouwens geen advocaat nodig, dat kan een gerechtsdeurwaarder zelf afhandelen bij de kantonrechter. De tarieven zijn tegenwoordig vrij, je zou dus eens verschillende gerechtsdeurwaarders op kunnen bellen voor advies, en informeren naar hun tarieven.

Het punt is alleen dat het - als ik je goed begrijp - enkel en alleen gaat om de incassokosten, en dat de hoofdsom reeds betaald is. De vraag is dan dus of je in je sommatie hebt aangegeven dat de kosten voor je klant zouden zijn, dus of je vóórdat je de incassoprocedure startte, dit te kennen hebt gegeven. Daarnaast is dan de vraag wat de verhouding is tussen de hoofdsom en de incassokosten, en of je daar wel een zaak aan hebt. Ook dat is iets om voor te leggen aan een gerechtsdeurwaarder. Let wel dat als de klant bijvoorbeeld failliet zou zijn of gaan, dat je dan ook bij een procedure via de gerechtsdeurwaarder, alsnog zelf met kosten kunt blijven zitten. Het bekende principe: van een kale kip kun je niet plukken.

Ik heb ooit een tijdje ergens op de financiële administratie gewerkt, en daar moest ik schulden afboeken als betaald wanneer een wanbetaler zo slim was om na veel te lange tijd uiteindelijk de hoofdsom, en niet de administratie- of incassokosten te betalen. Volgens mijn leidinggevende zou geen enkele rechter zo'n vordering opleggen, omdat de hoofdsom keurig was betaald. Nu weet ik niet of ons bedrijf eerst een sommatie stuurde voordat zij de incasso uit handen gaf, maar de praktijk is blijkbaar inderdaad nogal weerbastig op dit punt.