7maart heb ik een nieuwe auto gekocht, bpm en btw gaan omhoog. Geld dat ook voor mij?

Moet ik er rekening mee houden dat mijn nieuwe auto 8000 euro duurder wordt? Mercedes B 180, 2012 met opties 41000 euro. Omdat bpm omhoog gaat wat de verkoper mij 25 april 2012 vertelde. Plus nu gaat de btw ook nog omhoog. Komt dat er ook nog bij?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Zoals ik je begrijp heb je al een auto gekocht (al dan niet betaald), en tussentijds gaan een aantal kosten omhoog.

Je koopt een auto met de fiscale regelingen die dan van toepassing zijn. Daar teken je ook voor, want daar heb je geld voor.
Wanneer men iets veranderd aan dit systeem, dan telt voor jou de voordeligste regeling.
Wanneer de BPM daalt, dan betaal je minder.
Andersom, wanneer de BPM stijgt, dan betaal je toch het oude tarief.

Toegevoegd na 2 uur:
Ik heb even overlegt met mensen die werken bij de Belastingdienst (autobelasting welteverstaan). Op dit moment is er nog niets bekend over een eventuele overgangsregeling.
Je hebt getekend voor het bedrag dat er voor staat. Als het goed is kom je in een eventuele overgangsregeling, en betaal je het oude tarief. Mocht dit niet zo zijn, zul je meer moeten betalen. De te veel betaalde belasting zou dan terug te vorderen zijn via de belastingdienst.
Volgens de belastingdienst is het wel vrij normaal dat kentekens zonder specifieke ingangsdatum worden ingekocht door de dealer, dit zou betekenen dat je automatisch in het huidige tarief valt. Om hier zeker van te zijn moet je contact opnemen met je dealer, hoe ze hier mee omgaan. (en mij een berichtje sturen, want ik ben wel heel benieuwd)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij heeft zo'n situatie enerzijds invloed op de fabrieks- en/of importeursprijzen van auto's en anderzijds
is er sprake van een (te verwachten komende) belasting verhoging.

1e) Voor zover ik weet staat in artikel 4.2 van de Bovag verkoopvoorwaarden:
"Onverminderd het bepaalde in artikel 6 lid 1 mogen naast de evengenoemde wijzigingen tevens prijsstijgingen als gevolg van wijzigingen in fabrieks- en/of importeursprijzen en in valutakoersen
in de niet-vast overeengekomen prijs van nieuwe auto's worden doorberekend. De koper heeft na kennisgeving van deze wijziging het recht de overeenkomst te ontbinden ingeval de verhoging van de bedongen prijs door de verkoper plaatsvindt na het sluiten van de
overeenkomst. De ontbinding dient binnen tien dagen na die kennisgeving plaats te vinden."

Dus als U een handtekening onder een bestelling heeft geplaatst en daarna gaan de fabrieks- en/of importeursprijzen omhoog, dan is het gebruikelijk dat bij de Bovag aangesloten bedrijven die kosten worden doorberekend.

2e) Door te berekenen en door de ondernemer af te dragen belastingen worden sowieso doorberekend.