als je alleen woont met kinderen en een uitkering hebt kan je de sollicitatie plicht verminderen of laten vallen? (nog niet gescheiden op t moment)

omdat me oudste kind adhd (en andere problemen) heeft en niet met vreemden overweg kan en heel paniekerig is vraag ik me af als ik ga scheiden en heb recht op een uitkering kan ik dan de sollicitatieplicht laten verminderen om die reden of helemaal te laten vallen wil wel werken maar om alle 2 kids in opvang te doen wil ik liever niet ,en ook na schoolse opvang vind ik zelf geen fijne oplossing me oudste zit al op cluster 4 onderwijs dus na schoolse opvang zal een hel voor hem zijn de jongste is 2 geweest en om die constant in de opvang te hebben vind ik ook niet zo fijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kind van 2 niet constant in de opvang willen hebben is wel een beetje achterhaald vind ik. Wen er maar aan, het is niet het enige kind, verandering zal er moeten komen. Verder: komt er geen co-ouderschap of iets dergelijks waarbij de vader ook voor het kind kan zorgen een paar keer per week? In dat geval kun je heel wat uren onder schooltijd werken. Vader kan misschien op de ene dag meer werken en jij op de andere dag als hij de kinderen opvangt. Hoe sneller jij weer in het arbeidsproces komt hoe meer kans jij hebt op een goede en betere baan.

Het beste antwoord

Met een bijstandsuitkering bent u verplicht te solliciteren naar werk. U moet ook solliciteren naar banen die niet direct aansluiten bij uw opleiding en ervaring. In sommige gevallen kunt u de gemeente vragen om tijdelijk niet naar werk te hoeven zoeken. Dit kan bij de volgende situaties.

U zorgt voor een ernstig ziek kind of familielid of u bent zelf ziek en daarom niet in staat om te werken. De sociale dienst van de gemeente zal wel kijken of u beroep kunt doen op een hulpvoorziening om mogelijk toch te kunnen werken.
U bent alleenstaande ouder met een kind onder de vijf jaar. In dit geval kunt u een vrijstelling van solliciteren krijgen van maximaal vijf jaar (vanaf 2012). Dit was vóór 1 januari 2012 zes jaar. Als de vrijstellingsperiode vóór juli 2012 eindigt, houdt u tot 1 juli 2012 uw oude recht op zes jaar ontheffing. Daarna geldt ook voor u een maximumperiode van vijf jaar. Oók als u uw zes jaar nog niet heeft volgemaakt. U bent wel verplicht in deze tijd een opleiding te volgen zodat u sneller een baan kunt vinden.
Uw gemeente vindt dat er een andere dringende reden is om u te ontheffen van de sollicitatieplicht.

Voorwaarden

De voorwaarden verschillen per situatie. Vraag bij de gemeente informatie over de voorwaarden.

Aanpak
U vraagt de tijdelijke ontheffing aan bij de gemeente waar u de bijstandsuitkering van ontvangt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is t aansluitend antwoord wat ik zocht

Andere antwoorden (1)

Dat zou je kunnen proberen er zijn soms wel uitzonderingen mogelijk dat zul je met de sociale dienst moeten bespreken.
ronron1212