Behoud ik mijn zorgtoeslag als mijn vriend en ik samen wonen?

Mijn vriend en ik willen in augustus samen gaan wonen. Ik ben nog student en heb op mijn studiefinanciering na niet veel extra inkomen. Met als gevolg dat ik 70 euro per maand aan zorgtoeslag krijg. Mijn vriend is dan net klaar met zijn studie en gaat dan 1928 bruto per maand verdienen. Veranderd er dan voor mij iets aan de zorg toeslag of word er alleen naar het inkomen van mijn vriend gekeken als we getrouwd zouden zijn?

Toegevoegd na 10 minuten:
En hoe zit het met zijn zorgtoeslag die hij nu krijgt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (3)

Zodra je een gemeenschappelijke huishouding voert, wordt er naar het volledige inkomen gekeken, Of je nu getrouwd bent, of moeder en zoon, of broer en zus, dat doet niet ter zake. Een gemeenschappelijke huishouding is een gemeenschappelijke huishouding.

Of je dus nog recht hebt op zorgtoeslag, hangt af van jullie gezamenlijke totale inkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je gaat samenwonen worden jij en je vriend tegenwoordig automatisch toeslagpartners. Dit betekent dat de inkomenssituatie van jullie beide mee zal worden genomen in de berekening. Jullie krijgen dan ook een gezamenlijk bedrag aan zorgtoeslag voor jullie beide. Hoe jullie dit verdelen vind men van de zorgtoeslag niet zo interessant naar ik aanneem. Op de ondergenoemde site kun je een proefberekening maken van waar je ongeveer op uit gaat komen. Ik weet jullie gegevens niet exact dus heb ik maar iets in de juiste richting gegokt. Ik kwam uit op zo'n 80 euro zorgtoeslag voor jullie beide. Dit komt ongetwijfeld voort uit het feit dat jij recht heb op het hele bedrag voor een persoon, en je vriend een klein beetje i.v.m. zijn inkomen. Bij mijn weten is het wel of niet getrouwd zijn dan ook niet relevant aanegzien je tegenwoordig automatisch toeslagpartner wordt van de mensen met wie je een huishouden deelt.

Ik zal even naar de bron van de informatie gaan als ik jullie was: www.toeslagen.nl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er verandert voor jou wel iets, maar pas in 2013.

Als je met meer dan één persoon samenwoont dan ben je in sommige gevallen toeslagpartner. Er zijn categorieën van mensen die altijd toeslagpartner zijn:

"• u hebt een huisgenoot die uw fiscale partner is voor de inkomstenbelasting;
• u hebt bij de notaris een samenlevingscontract afgesloten met een huisgenoot;
• u hebt samen een kind;
• 1 van u heeft een kind van de ander erkend;
• u leeft samen met iemand die vorig jaar ook al uw toeslagpartner was;
• u bent pensioenpartners;
• u hebt samen een koopwoning en bent samen aansprakelijk voor de hypotheek." (bron 1)

Als je niet aan die voorwaarden voldoet, dan ben je toch toeslagpartner als:

• u staat langer dan 6 maanden onafgebroken met die persoon op het zelfde adres ingeschreven;
• u voert in die periode een gezamenlijke huishouding;
• u bent allebei 18 jaar of ouder.

Dat betekent in dit geval dat in 2012 jullie geen toeslagpartners zijn, want dit jaar wonen jullie niet langer dan 6 maanden op hetzelfde adres. In 2013 is dat anders. Vanaf dat jaar gaan jullie gezamenlijk de zorgtoeslag aanvragen. Jouw vriend of jij kan dat voor jullie samen aanvragen. Hoe jullie het verder onderling verdelen mogen jullie zelf weten.