Marketingplan: gaat het om de kansen in de markt of de capaciteit van een bedrijf?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Beide!

Er kunnen wel een hoop kansen in de markt liggen maar zolang je niet de capaciteit hebt om hierop in te springen ben je als bedrijf nergens. Andersom hetzelfde, je kunt wel als bedrijf enorm capabel zijn om op kansen in te springen, maar als er geen kansen zijn heb je er niets aan.

Een SWOT analyse verschaft een hoop duidelijkheid. Hiermee analyseer je kansen en bedreigingen en sterktes en zwaktes van respectievelijk de markt en het bedrijf. Leg deze naast mekaar in een confrontatiematrix en je zult al gauw zien dat het vrij eenvoudig kansen en bedreigingen te analyseren en te kijken met welke sterke punten van het bedrijf je hierop in kunt springen.

Toegevoegd na 43 seconden:
1e zin moet zijn: ...maar zolang je als bedrijf niet de capaciteit hebt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De kansen in de markt, bepaalt de mogelijkheden van het bedrijf...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en tevens andersom :-)
Het gaat in eerste instantie om de kansen in de markt. Maar als het bedrijf niet capabel is om het goed uit te voeren, dan wordt het natuurlijk niets. Dus allebei zijn belangrijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De combinatie.

Je kijkt naar de sterke en zwakke kanten van een bedrijf, en de uitdagingen en kansen in de markt.

Als er bijvoorbeeld nog geen zwarte ballen zijn, dan is dat een kans, als het bedrijf vervolgens heel slecht is in zwarte producten dan is het wel een kans om zwarte ballen te maken, maar niet geschikt voor dit bedrijf.

In een marketing plan kijk je dus naar de mogelijkheden voor dat bedrijf. En signaleer je ook wat er verder gebeurd in de markt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beiden niet imo. Het kijken naar je eigen bedrijf en het kijken naar de markt wordt gedaan in de SWOT-analyse (de samenvatting is misschien een goed begin voor de marketinganalyse). Als je eenmaal in kaart heb wat de status is van jouw bedrijf en hoe de externe omgeving functioneert kom je bij het marketingplan. Dat gaat er imo meer om hoe je de markt op gaat. Je hebt bepaald wat jouw sterke eigenschappen zijn en waar de kansen liggen, de volgende stap is het concreet maken hoe je de theorie in praktijk brengt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedrijven moeten sneller inspelen op nieuwe ontwikkelingen,
concurrentieverhoudingen en veranderende kansen spelen een rol in capaciteit van een bedrijf. En voor de
behoeften van klanten, patiënten en consumenten. Dit kan door
het opstellen van een slimme marketingstrategie en doeltreffend
marketingplan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang er geen kansen op de markt liggen, is de capaciteit van je bedrijf van ondergeschikt belang! Maar als de capaciteit van je bedrijf de kansen op de markt niet aan kan, is het eeuwig zonde!