Hoeveel verdient een bank gemiddeld aan een (studenten)rekening op jaarbasis?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (5)

Helemaal niets, ze moeten er op toeleggen, sterker nog, ik denk dat dit de oorzaak is van de krediet crisis!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, lekker kort door de bocht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en jouw antwoord zou zijn ?
Heel weinig.

Dit is afhankelijk van hoeveel geld een student op zijn rekening heeft staan. Schulden ontvangt de bank rente over. Tegoed wordt bijna geen rente op uit betaald terwijl ze dit zelf wel weer kunne uitlenen aan iemand anders.

Het voornaamste wat banken verdienen aan studentenrekeningen is loyaliteit. Als je al jaren je rekening bij een bank hebt zul je voor je hypotheek bijvoorbeeld ook bij die bank gaan kijken, je spaarrekening zul je daar ook hebben en eventuele leningen ook.

Een bank verdient op een aantal manier geld:
- Koppelverkoop, bijvoorkeur een levensverzekering bij een hypotheek
- Rente op leningen. Het geld voor die leningen krijgen zij van mensen met spaarleningen, waarover de bank een klein bedrag aan rente betaald aan de klant. Ze krijgen meer binnen aan rente en het verschil wat er over blijft is wat een bank verdient.
- Aandelen handel. De meeste banken investeren in aandelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal niks. Ze leggen er juist geld op toe.

Er is echter onderzoek geweest dat heeft uitgewezen dat diensten en producten die je tijdens je studententijd gebruikt (grotendeels) blijft gebruiken daarna. En die afgestudeerde student brengt doorgaans redelijk wat geld binnen. Dat is ook de reden dat het zo enorm gemakkelijk is voor studenten verenigingen en studieverenigingen om heel gunstige sponsoring contracten los te peuteren van brouwerijen.
Het is dus voor bedrijven heel lucratief om studenten aan zich te binden zodat ze na die studie tijd klant blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet je heel toevallig welk onderzoek dit is geweest?
Met studenten rekening niet zo veel.
Want op een studenten rekening komt geld binnen en binnen enkele dagen is die weer weg.

Soms wel 10/20 euro per maand of zo rente met rekeningen die rood staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de meeste banken is een studentenrekening gratis voor de rekeninghouder.
Aangezien banken geld verliezen op de standaard betaalrekeningen van particulieren, terwijl daar wel kosten worden doorberekend is het eenvodig om tot de conclusie te komen, dat een bank absoluut niets verdiend aan een studentenrekening.
De reden waarom banken graag een student als klant willen hebben is vanwege het toekomstperspectief.
Ze willen graag dat je in de toekomst, dus na je studie bij ze blijft bankieren, omdat je na je studie gaat werken, sparen, een huis gaat kopen, kinderen krijgt enz.
Je hebt dan dus verzekeringen, hypotheek en andere bankdiensten nodig, en dan gaan ze wel aan je verdienen...
Ze denken dus alvast vooruit