wat zijn integrale kosten en waar is het goed voor?

-Wat is het

-hoe bereken je het.

- waarom zou je het nodig hebben.

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

De integrale kostprijs is hoeveel het kost om een product te maken, de productie kosten dus.

de kostprijs bestaat uit 2 kosten, de directe en indirecte kosten.

Directe kosten kunnen direct in relatie worden gebracht met het product, dit zijn kosten als grondstoffen, hulp stoffen, arbeidsuren, machinekosten etc... deze kan je dus gemakkelijk berekenen

Indirecte kosten staan niet direct in verbinding met het product, zoals marketing afdeling, directie, financien, huur, licht water gas. als een bedrijf een product maakt zijn deze kosten niet moeilijk te verdelen. maar als een bedrijf verschillende producten maakt is dit moeilijk te verdelen, want de productie van het ene product maakt van bijvoorbeeld het pand meer gebruikt dan de productie van het andere. deze kosten kunnen op verschillende manieren worden berekend, sommige bedrijven doen een bepaald percentage op de directe kosten(Opslagcalculatiemethode), andere bedrijven verdelen over hoeveel gebruik ze er van maken(Kostenplaatsmethode), en er is nog de Activity-based costing.

Waarom wil je nou de kostprijs bereken? om een goeie prijs te kunnen vragen aan de klant, niet te hoog zodat de klant naar de concurrentie gaat, en niet te laag zodat er geen winst gemaakt wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je hebt hem nodig een een prijs te kunnen uitreken wat het produceren van een product kost. De kosten verbonden aan het maken van een product zijn de direct te bepalen kosten dus die kan je zo vinden. maar daarnaast bestaan er ook indirecte kosten zoals bijvoorbeeld overhead enz en als je nu meerdere producten maakt dan moet je deze kosten ook kunnen toerekenen.
ronron1212
12 jaar geleden
Integrale kosten zijn alle kosten die je maakt om een product te maken/produceren of aan de man te brengen (handelsm'pij bv)
Als je de integrale kostprijs hebt, kun je uitrekenen hoeveel winst je maakt na bepalen van de verkoopprijs.