Wat is het voor/ nadeel van een zwakke munt . Bijvoorbeeld zo zwak zoals de dollar en het Britse pond nu zijn ?

Want de sterke Euro is op het moment slecht voor onze export. Ik kan me wel voorstellen dat import artikelen goedkoper worden . Maar wat is nu het meest optimaal voor het stimuleren van de economie ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.6K

Het beste antwoord

Ik neem aan dat je de economie binnen een bepaald land bedoeld?
In dat geval is het van belang hoe de verhouding import en export is. Als je als land, je economie, voor heel veel producten afhankelijk bent van andere landen, dan moet je eigen munt zo sterk mogelijk zijn zodat deze import naar verhouding goedkoop is. Als je nu kijkt naar IJsland is dit juist het grote probleem: hun munt is enorm in waarde gedaald, waardoor ze een hoop producten niet meer kunnen importeren. Zij zullen dus hun eigen economie moeten versterken, bijvoorbeeld door minder afhankelijk te worden van andere landen en door meer te exporteren, waardoor hun munteenheid in waarde zal stijgen.
Als je de economie van een land vooral afhangt van export, dan loop je het risico dat de afnemers in landen met een zwakke munteenheid jouw producten niet meer kunnen betalen. In dat geval moet je dus ter stimulering van de economie kijken waar je wel geld aan kunt verdienen. Dit kun je doen door bijvoorbeeld de consumptie (aankoop van die producten) in eigen land te stimuleren, of in andere landen waar de muntwaarde hoog staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als je munt laag staat is het goed voor de export, en goed voor toerisme. Maar alles wat je wilt invoeren kost meer.
Andersom geldt het ook: als je munt hoog staat, dan is import goedkoop, maar export is moeizaam omdat je te duur bent.

Optimaal is als er stabiliteit is en als de valuta een goede waarde ten opzichte van elkaar hebben.
14 jaar geleden
Voor het stimuleren van de economie is het meest gunstig als je munt laag staat zodat het buitenland goedkoper en daardoor eerder zullen investeren in je land. En investeringen zijn een belangrijke factor om de economie te stimuleren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als de munt laag staat, trekt dat prijskopers op de wereldmarkt, dus meer handel en meer werk. Maar het vertrouwen gaat omlaag in het land. Dus investeringen zouden dan minder kunnen worden en kapitaal stroomt het land uit. Waardoor de munt verder omlaag gaat.

Heb je een sterke munt, dan vertrouwt de helewereld je en stalt zijn geld bij je en investeert bij je. Maar je zal minder in aantallen verkopen, dus moet je voor kwaliteit gaan.

Zo doet elk land waar hij het beste in is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarde vol JJ1 antwoord +1
Ik wil nog even toevoegen dat er ook een groot verschil is tussen korte en lange duur. Op korte duur is een lage valuta waarde een goede stimulans voor de economie (vandaar ook de lage dollar de laatste tijd).

Maar dat kan allerlei nadelige gevolgen hebben op de lange duur. Als voor beeld, over de jaren dat de dollar laag was (is nu al een hele tijd) hebben veel Chinesen enorm veel gexporteerd uit amerika en aan valuta handel gedaan, tevens worden de dollars in china niet ingewisseld omdat men wacht tot de dollar weer omhoog gaat. Hierdoor zijn er nu vele miljarden dollars in china aanwezig die nu op de korte termijn niet meer terug komen in de economie van de VS. Simpel gezegt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een hoge eurokoers t.o.v. de dollar is goed voor onze export naar Amerika. Hetzelfde geld voor de toerisme daar naar toe. Wij gaan daar dus meer uitgeven en op een gegeven moment zal dat dus weer invloed hebben op de koopkracht van de Amerikanen. Deze zal groter worden en de koers neemt weer af.

Dit is een normaal verloop van een valutakoers. Alleen is momenteel de Amerikaanse economie zo zwak vergeleken met de Europese economie dat de koers voorlopig wel eventjes zal blijven stijgen.

Een andere trend die we in de gaten moeten houden is het verdwijnen van de dollar als reserve (nood) valuta in vele landen. Deze stappen over op de euro. Ook zijn er signalen dat de OPEC binnenkort de olieprijs niet meer in dollars bepaald. Dit kan grote gevolgen hebben voor de dollar.