Kan je het bankpasje van iemand anders laten blokkeren?

zo ja, wat zijn de voorwaarden hieraan verbonden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ja iemand anders kan jouw pas laten blokkeren, maar geen nieuwe pincode aanvragen. Maar natuurlijk wordt er wel doorgevraagd wat voor reden de pashouder dit niet doet, voordat de bank deze pas zou blokkeren. Stel voor je oma heel overstuur is omdat haar pas is gestolen en ze kan niet meer uit haar woorden komen, dan mag jij dit doorgeven aan de bank. Aangezien het mijn werk is oa weet ik dit ;-)

Het gaat niet om jou bankpasje dus dan kan je het niet laten blokkeren. Je kan alleen je bankpasjes van je zelf blokkeren.

Of mijn buurvrouw mijn pas zomaar kan laten blokkeren bij de bank omdat ze mij dwars wil zitten gaat natuurlijk niet lukken. Wel is het mij ooit gelukt het bankpasje van de rekening van mijn man te laten blokkeren toen bleek dat deze door zeer naasten geleend was die hem zo snel even niet wilden teruggeven. Het bleek te werken, eenmaal bij het pinapparaat bleek hij te zijn ingeslikt. Tot die grens kan iemand anders je pinpas blokkeren. (Het was wel slordig van de bank dat dit telefonisch kon, ik deed me voor als mezelf maar hoefde me niet te legitimeren, in feite zou ik me voor kunnen doen als de vrouw van mijn buurman...dan lukt het ook). In feite kan het wel als buitenstaander, maar je moet je voordoen als echtenoot of zeer naaste persoon) Dit laatste is natuurlijk het plegen van fraude als de bank melding krijgt van de pinpaseigenaar dat hij geen enkele persoon kent die die opdracht heeft gekregen. Als ze toch kunnen achterhalen welk telefoonnummer hiervoor heeft gebeld ben je alsnog de sjaak en kan je een boete krijgen....terecht natuurlijk. Dat raad ik je dus absoluut zeer sterk af. Hier zou je zelf ook geen slachtoffer van willen worden.

Ik geef hier even een nieuw antwoord omdat ik het idee kreeg (na het lezen ervan) dat het tegen de richtlijnen was. Hier dus een nieuw antwoord. Mij is het ooit gelukt het bankpasje van mijn man te blokkeren hoewel het geen gezamenlijke rekening was omdat hij door iemand in gebruik was die hem niet wilde teruggeven. Het bleek gelukt, later hoorden wij dat hij tijdens een poging te pinnen was ingeslikt. Fijn dat ons probleem was opgelost maar veilig vond ik het niet. Het kon telefonisch en ik hoefde me als zijn vrouw niet te legitimeren. Het is als buitenstaander die uit pesterij een geintje wil uithalen natuurlijk van belang dat hij het rekeningnummer kan geven, eventueel het bankpasnummer kan geven en de precieze naam waarop die rekening staat vermeld. Voor iemand die deze in formatie weet is het dus makkelijk iemand te pesten. In feite zou dit telefonisch niet mogen naar mijn mening maar slechts bij een bankloket na het kunnen laten tonen van een identiteitsbewijs om na te gaan of diegene die het aanvraagt hiervoor gemachtigd is.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100