Wel of niet huurhuis aannemen van 630 euro, die we via loting hebben toegewezen gekregen in onze situatie ?

Momenteel studeer ik af, duurt nog een half jaar, ik heb helemaal geen inkomen ook geen studiefinanciering. Mijn vriendin heeft 900 euro per maand.
We hebben alleen spaargeld, we kunnen dan 2 jaar wel van huren, maar dan is het aardig op. Wat is wijs?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Weet niet hoe je situatie thuis is, maar als die goed is zou ik lekker bij me ouders blijven wonen. Dat geld gaat harder dan je denkt, met 630 huur ben je er nog niet. Dan komen al je andere kosten nog, gas/licht, boodschappen etc. Zonde van je spaargeld en het kan een hoop spanning teweeg brengen in je relatie door de problemen waar jullie tegenaan gaan lopen, o.a. omdat je geen inkomem hebt. Even doorbijten, blijf bij je ouders, hou je geld in je zak en wacht tot je werkt. Eenmaal afgestudeerd heb je ook niet meteen werk natuurlijk. Als de situatie thuis niet fijn is, is het wellicht wel een uitkomst. Maar je spaargeld zal hard gaan zonder inkomen. En je vriendin zal het misschien ook niet helemaal leuk gaan vinden als zij voor alle kosten op draait, ookal zegt ze nu misschien dat het niet erg is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Als je er van overtuigd bent dat je na dat half jaar snel een baan vindt, moet je het vooral doen.
Maar aangezien niemand in de toekomst kan kijken blijft het een onzekere situatie.
Een maand is snel voorbij en buiten het huren zul je toch ook wel willen inrichten, dat huis?
Persoonlijk zou ik het niet aandurven, maar ik ben dan ook een zwartkijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Normaal moet je 8-10 jaar wachten voordat je een huurhuis toegewezen krijgt als je geen urgentie hebt. Als je uit het goede hout gesneden bent, ga je dus direct nadat je bent afgestudeerd aan het werk. Pak alles op wat je kan krijgen, desnoods vuilnisman. Werk naar je uiteindelijk doel toe, dat wat je werkelijk worden wilt. Maar ga niet zitten wachten.

Weet je zeker dat de uitkering (of is het salaris?) van je vriendin niet wordt gekort als jij gaat verdienen?

In dit geval zou ik zo'n kans dus niet laten schieten. Ik kan verder niet je situatie beoordelen, maar iedereen met doorzettingsvermogen zou dit buitenkansje niet laten lopen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wachttijden zijn erg verschillend, hier heb je echt binnen een jaar een huis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij ons gemiddeld 4 tot 6 jaar.
afhankelijk of je een klein flatje wilt van 500 euro, of een ruime eengezinswoning van 630 euro.
Wel nemen: Omdat je meestal maar een maand opzegtermijn hebt en dan naar bevind van zaken kan handelen.
Niet nemen: Omdat je ook wel goedkoper kan huren.

Toegevoegd na 3 minuten:
In tegenstelling tot degenen die denken dat je moeilijk aan een huis kunt komen, denk ik dat je makkelijk aan een huurhuis kan komen. Kijk maar op Funda onder de rubriek HUREN of TE HUUR.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Dit hangt dus helemaal af van de regio waarin dit huis zich bevindt. Voor iemand uit het midden van het land zou dit een heel mooie prijs zijn, mits de kwaliteit en maat natuurlijk goed is. Huurhuizen in de privé-sector zijn hier minstens 1000 euro.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar moet je ook wel een behoorlijk inkomen voor hebben!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
huurhuizen op FUNDA zijn minstens 1000 euro.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeg Pokemon: ga effe kijken op funda en stel bij huurhuizen even de max op 600.... voila, bijna 1400 huizen in heel Nederland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
isdatzo? Dacht dat vrije sector pas boven de 650 begon.
Sorry dan
Dat kan maar of het verstandig is is iets anders, overigens heb je recht op huursubsidie en die zal fors zijn in jullie geval waarschijnlijk rond de driehonderd euro per maand dus dat maakt alles wel beterbetaalbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je op termijn toch een huis wil zou ik het doen. Als je spaargeld namelijk onder een bepaald nivo daalt vraag je meteen huurtoeslag aan. De kans dat je over een poosje wel wil en geen huis krijgt is te groot.

Je hebt een opzegtermijn van een maand dus je bent er ook zo weer uit en je hebt kans dat je met dit huis makkelijker kan ruilen met een goedkoper huis of daarvoor in aanmerking komt.

Verder: ga zelf werken, bij de post hebben ze vaak mensen nodig op zaterdag of zoek iets anders en zodra je even tijd hebt reageer je op elke baan die je ziet, let eens op deze site:

Ik zie overigens dat jullie samen 42000 op de spaarrekening mogen hebben voor huurtoeslag... als je zoveel hebt zou ik het zeker doen!

Zijn jullie allebei wel ouder dan 23 anders heb je weer een ander probleem en is de huur te hoog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
€ 21.139 p.p max. spaarvermogen. Maar daar zit een van ons, de hoofdhuurder, waarop de loting is uitgekomen, zit erboven en dus komt zij niet in aanmerking voor huurtoeslag. Heb het berekend via proefberekening van belastingdienst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar zodra ze eronder zit kun je het wel aanvragen en het is toch pp, dan mag je dat toch op 1 hoop gooien?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
logisch van Pelle: je maakt eerst je spaargeld op tot die grens, en daarna vraag je huursubsidie aan.
dus hoef je het niet helemaal op te maken en kan je dit huis betalen. Ik ben het helemaal met hem eens
dit huis zit boven de huursubsidie grens, tenzei jullie beiden ouder zijn dan 23, dus ik zou het niet zomaar doen, als student zijnde kan je elke cent gebruiken.

Wel geeft een eigen woning je weer recht op andere dingen, zoals: toeslag minst verdienende partner, en mogelijk huurtoeslag, en een bijstand omdat je schoolgaande bent, ik zou dus even de voor en tegen's tegen elkaar afstrepen, je zou mogelijk ook bij het UWV / belastingtelefoon / IBgroep kunnen informeren, waar je recht op hebt, en recht op gaat krijgen.

als dit een woning is, waar jij en je partner "verliefd" op zijn, en de komende jaaaaren willen vertoeven (en dus niet willen laten schieten), is het dat misschien wel waard om een half jaar wat krapper te leven, maar dat is weer iets dat alleen jij, en je partner, kunnen beslissen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gerbapentine, op de site die je geeft staat letterlijk: Als uw huur hoger is dan € 366,37, krijgt u minder huurtoeslag. er staat NIET dat je niks meer krijgt bij de 366 euro, dan zou bijna niemand in aanmerking komen. niet zeggen dat ik onzin uitkraam, en dan zelf niet goed je bron lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
buiten dat geef ik ook aan dat de grens te hoog ligt, als ze jonger zijn dan 23, weer jouw bron: Als u jonger bent dan 23, ligt de grens op € 366,37 per maand. en dan quote ik mezelf: dit huis zit boven de huursubsidie grens, tenzei jullie beiden ouder zijn dan 23,
In deze tijden lijkt het me een lust om een huurwoning te kunnen krijgen. Als je er financieel zo voorstaat echter lijkt het me een moeilijke beslissing. Ik zou het wel nemen, aangezien jij dan ook zou kunnen werken, en ik neem aan als dan afgestudeerde, een aardig centje binnenkrijgt. Mijn advies is om het aan te nemen, maar je moet er zelf helemaal achter staan, anders moet je het niet doen!

Toegevoegd na 1 minuut:
Toch zouden veel (verstandige) mensen risicoavers zijn, en voor zekerheid gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik kan er met mijn pet niet bij dat een woningbouwvereniging jullie een huis toewijzen van 630 euro kale huur per maand (die ook nog op kan lopen ieder jaar terwijl jullie maar 900 euro inkomsten hebben in de maand. Normaal gesproken moet je bij het huren van een huis vooraf salarisstroken kunnen tonen wat laat zien dat jullie voldoen aan de minimaal geeiste jaarinkomens.

Mijn advies is naar de woningbouwvereninging stappen maandag aanstaande nog en daar vragen wat de consequenties kunnen zijn als je maandag direct dit huis nog afwijst. Naast de huur zal ook nog water/(gas) en licht betaald moeten worden, inderdaad moet het ingericht worden. Je zult moeten eten en drinken en zo nu en dan kunnen er ook nog meubels en apparaten kapot gaan die toch hoognodig zijn zoals een wasmachine e.d. Dit laatste zou overigens mooi zijn om voorlopig van je spaargeld te kunnen doen maar is het niet mooier om je spaargeld lekker door te sparen voor een koophuis straks, die kan over 30 jaar van jezelf worden als je wilt, of je kan er winst op maken (in gunstiger tijden als nu) als je die voortijdig weer verkoopt.

Mijn antwoord is dus: Nee, ik zou het afblazen dat huis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal niet zo gek als je bedenkt dat dat een huur is waarvoor je huurtoeslag KAN krijgen. Deze persoon heeft meer dan 21.000 op de bank en kan die huur makkelijk betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en van 21000 doorsparen voor een koophuis van 200.000 is nog wel even flink doorsparen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Pokemon, Je hoeft een koophuis niet contant te betalen :-) @Pelle, het is zonde je spaargeld op te maken met huur betalen die nooit van jou wordt, en zeker zonde als blijkt dat je na 20 maanden door je spaargeld heen bent, nog geen baan hebt en dan alsnog je huis weer kan verlaten omdat je niet genoeg inkomsten hebt. Bovendien lijkt mij dat je bij elke woningbouwvereniging dezelfde regels hebt als het gaat om een minimaal bruto jaarinkomen hebben om er zeker van te zijn dat je iedere maand de huur betaald krijgt. Ze hebben toch een salarisstrook nodig en een bankafschrift hoeveel je dan weer gespaard hebt is geen salarisstrook. Bovendien lijkt het mij niet handig je spaargeld op te maken als je ernaast niets binnenkomt. Vraagsteller had bovendien ergens volgens mij al aangegeven niet in aanmerking te komen voor huurtoeslag. Dit kan alleen als je inkomen onder het minimum zit, vraagsteller heeft echter helemaal geen inkomen. Het zou op naam van zijn vriendin kunnen maar dan is het huis ook veel te duur om hier huurtoeslag voor toe te rekenen, daarvoor is de huur te hoog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heeft hij zelfs bij jouw antwoord als reactie geplaatst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dubossies: je hoeft je spaargeld niet op te maken want je vraagt huursubsidie aan als je bij de grens bent aangekomen. Verder geloof ik niet dat de een geen spaargeld mag hebben en de ander 40.000 en dat het feest dan niet doorgaat. Volgens mij mag je nog steeds huurtoeslag aanvragen als de één veel spaargeld heeft en de ander niets en je samen op geteld onder de grens van die ongeveer 42000 zit. Je moet toch een keer een huis hebben en dikke kans dat ze dit lotje uit de loterij niet weer trekken over een half jaar. De vraagsteller gaat examen doen dus kan over een paar maanden toch ook gewoon een baan zoeken? Hij moet dan wel alles aannemen maar over een half jaar zal hij toch ook ergens moeten wonen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Pelle, zoals vraagsteller aangaf krijgt hij geen huursubsidie omdat ze gezamenlijk hoger zitten dan 42000 euro spaargeld. Je moet een keer een huis hebben ja, maar een huis van maandelijks 630 euro huur met een inkomen van 900 euro per maand is wel veel. Gokken dat je snel een baan hebt is heel gevaarlijk. Waar moet je met al je spullen inclusief meubels naartoe als blijkt dat je spaargeld op is en je nog geen baan hebt en geen uitkering krijgt omdat je nog niet gewerkt hebt en je je huur dus niet meer kunt betalen en je dus je huis uit wordt gezet? Ik vind dat een enorm groot risico die je dan neemt, bovendien kan je dan weer opnieuw beginnen met sparen, en je hebt 42000 euro opgemaakt in 2 jaar tijd bijna en hebt er in bovengenoemde situatie hier niet eens iets voor terug. Daarvoor vind ik dit bedrag echt veel en veel te hoog om dit te vergokken als de verlies/winstkansen 50/50 zijn.
Vanaf 1 juli 2012 de huishoudeninkomenstoets, dus dan kijken ze in principe naar alle inkomens in een huishouden voor het bepalen van een uitkering en de hoogte er van.

Voor huurtoeslag geldt in 2012
Een samenwonende komt in 2012 voor huurtoeslag in aanmerking als hij of zij, naast de zelfstandige woonruimte, minimaal voldoet aan de onderstaande voorwaarden.

Leeftijd tot 23 jaar
Rekenhuur Min €215,50 – max €366,37 (huur incl. servicekosten)
Gezamenlijk inkomen, maximaal 29.900
Gezamenlijk vermogen, maximaal € 21.139,-

Gezien het inkomen van je vriendin zou je dus 60% van je inkomen aan wonen besteden, dat is veel te hoog. Meestal gaan we uit van maximaal 30%, komt ook meer overeen met de hierboven gehanteerde huur.