In dit geval is de wet daar duidelijk over, je kunt niemand verplichten om 1 en 2 eurocent munten en brief geld van euro 100 en hoger aan te nemen, mits hij/zij dit goed heeft aangegeven. Dus als er niet in de winkel staat * wij accepteren geen 1 en 2 eurocenten * kun je er overal mee betalen, met een maximum van 50 stuks per betaling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Men mag dit weigeren, maar alleen als dit staat aangegeven.
Staat dit niet aangegeven, dan moeten ze het aannemen.
Het is immers een wettig betaalmiddel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een wettig betaalmiddel is volgens het Ministerie van Financiën een middel waarmee je kunt betalen, zoals geld en chipknip. De wet verplicht niemand om alle soorten wettige betaalmiddelen altijd te accepteren. Zo mag een winkelier munten van 1 en 2 eurocent en biljetten van 100 euro en hoger weigeren, bijvoorbeeld als wisselgeld een probleem is of men niet het risico van vervalsingen wil lopen. Dit moet dan wel duidelijk aangegeven zijn.
bamibal
12 jaar geleden
Een wettig betaalmiddel is volgens het Nederlandse ministerie van Financiën een middel waarmee je kunt betalen, zoals geld en chipknip. De wet verplicht niemand om alle soorten wettige betaalmiddelen altijd te accepteren. Zo mag een winkelier munten van 1 en 2 eurocent en biljetten van 100 euro en hoger weigeren, bijvoorbeeld als wisselgeld een probleem is of men niet het risico van vervalsingen wil lopen.
Het antwoord is dus ja, dat mag men weigeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt eraan hoeveel van die muntjes je inlevert.

Een winkelier mag een betaling die uit meer dan 50 muntstukken bestaat weigeren:

"Mag ik bepaalde munten of biljetten weigeren?
De euromunten, evenals de eurobankbiljetten zijn de enige betaalmiddelen die de hoedanigheid hebben van een wettig betaalmiddel. U bent echter niet verplicht om voor één betaling meer dan 50 muntstukken aan te nemen. Voor bankbiljetten geldt dat niet."

http://www.hbd.nl/pages/71/Betalingsverkeer/Betalen.html#slidercontent57
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1 en 2 eurocent blijven wettig betaalmiddel
De munten van 1 en 2 eurocent blijven een wettig betaalmiddel. U kunt het op 0 of 5 eurocent afgeronde bedrag wel met munten van 1 en 2 eurocent afrekenen, maar de winkelier geeft geen munten van 1 en 2 eurocent als wisselgeld terug.
(http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/euro-biljetten-en-munten/vraag-en-antwoord/mogen-winkeliers-betalingen-afronden-op-5-eurocent.html)

Maar,

Contant geld weigeren
Een winkelier mag bepaalde munten of biljetten weigeren. De winkelier moet dit dan wel duidelijk aangeven, bijvoorbeeld via raamstickers of kassastickers.
(http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/betalingen-en-beleggingsverzekeringen/vraag-en-antwoord/wat-is-een-wettig-betaalmiddel-en-kan-ik-daar-overal-mee-betalen.html)