Is examenstress een geldige reden om niet te gaan werken?

Vorig jaar ben ik gezakt in mijn examenjaar.
Ik heb een maand geleden vrij gevraagd bij mijn werkgever voor mijn herkansingen van dit jaar. Ik heb overigens een 0-uren contract. Ik heb geen vrij gekregen en ontzettend veel last van examenstress. Ik ben bang dat ik mijn herkansing niet haal omdat ik morgen moet werken, en dus niet kan leren.
Daarom deze vraag: is examenstress een geldige reden om te kunnen werken?

Toegevoegd na 1 minuut:
om NIET te kunnen werken*

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik weet niet wat jij voor een 0-uren contract hebt, maar in mijn 0-uren contract staat zelfs specifiek dat ik altijd "nee" mag zeggen tegen aangeboden werk. En daar hoef je zelfs geeneens een reden voor te noemen. Het feit dat je altijd "nee" kan zeggen is juist het grote voordeel van het 0-uren contract. En ik maak daar zelf ook heel veel gebruik van als ik weer genoeg geld verdiend heb en een tijdje geen zin heb om te werken.
Dus, examenstress of niet. Volgens mij kan je altijd nee zeggen met een 0-uren contract. Tenzij jouw contract geen echt 0-uren contract is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pech voor de baas dan zou ik zo zeggen. Dan moet ie maar iemand anders zoeken. Je moet voor jezelf opkomen.
Ik doe dat ook vaak genoeg, al moet je het natuurlijk niet met die woorden zeggen. Maar een volgende keer vragen ze me toch altijd weer als ze iemand nodig hebben bij ziekte van een collega.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is jouw probleem niet. Maar het scheelt wel als je vanaf het begin duidelijk bent. Zo weten ze bij mij dat ik nooit in de weekenden en feestdagen wil werken. Ook al zitten ze dan ook vaak krap. Dan regelen ze vaak iets met iemand met een vast contract, want die mag niet weigeren. En dan vul ik op een ander tijdstip de dienst van die collega wel op. Werkt prima, en iedereen tevreden.
Het heeft alleen even geduurd dat voordat iedereen er aan gewend was, dat een invalkracht ook "nee" mag zeggen.