Hoe maakt een bank winst?

Je zou zeggen dat een bank nou juist verliest maakt als je kijkt naar rente, maar een bank maakt blijkbaar wel winst. Hoe?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Wanneer je geld leent van de bank moet je zélf rente betalen. Deze rente ligt een stuk hoger dan de paar % die je krijgt op een spaarrekening.

Wanneer ik 100 euro bij de bank leen, moet ik na een jaar bijvoorbeeld 111 euro terugbetalen.

Wanneer ik 100 euro op een spaarrekening zet, krijg ik aan het eind van het jaar 3 euro.

Winst voor bank: 11-3 = 8 euro
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De banken maken winst door het geleende geld te investeren. De rente die ze jou betalen is maar een beetje vergeleken met wat ze er mee verdienen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Banken verdienen geld aan leningen verstrekken en verzekeringen en bemiddelingskosten.
ronron1212
12 jaar geleden
banken verdienen echt aan alles
1 debet rente
2 hypotheek rente
3 administratiekosten
4 stortingen op prive rekeningen een of twee dagen vasthouden (extra rente)
5 uitgifte betaalkaarten
6 overschrijvingen aan de balie
7 papier geld omwisselen in muntgeld
8 beheer van aandelen
9 kluizen verhuur
10 nog veel meer voor ons onbekende objecten
maar boven staande slaat meer op jan met de pet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Simpel. Spaargeld aantrekken tegen 2%. Spaargeld uitlenen tegen 3%. Dan heeft de bank 50% winst.

Daarnaast kun je op alle markten geld verdienen. Je kunt verdienen aan stijgende koersen en aan dalende koersen. En bij de banken zitten een hoop mensen die daar het een en ander van weten.