Mag ik mijn geld terugvragen?

Situatie:
Gister een boek gekocht. Gevraagd: "kan ik hem terugbrengen?". Antwoord: "Ja, dat is mogelijk"

Vandaag teruggegaan met de intentie het boek te retourneren, want ik bleek hem reeds te hebben (gekregen). Eigenaar wil het boek wel terugnemen, maar ik moet ter plekke vervangende goederen uit de winkel uitzoeken. Geen geld retour, geen tegoedbon retour.

Ik ben ervan uit gegaan dat ik mijn geld terug zou krijgen. En zo heb ik het eerste antwoord ook geinterpreteerd.

Mag ik verwachten dat de eigenaar mijn geld teruggeeft bij retourneren van het boek?

Toegevoegd na 9 minuten:
Verkoper had erbij moeten vermelden dat ik hem WEL terug mag brengen, maar NIET mijn geld terug zou krijgen. Hierin heeft hij naar mijn mening verzuimd...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is een misverstand dat men denkt het een recht is dat men goederen kan ruilen of kan terugbrengen.
Dat de verkopende partij dit doet is een gunst en geen verplichting.

Anders wordt het bij kopen op afstand of kopen aan de deur.
Dan heeft men een bedenktijd en mag men het artikel retourneren.

Dus een kort antwoord op je vraag.
Ja, je mag je geld terugvragen of vragen om je product te kunnen omruilen.
En nee, een winkelier heeft niet de plicht om hier gehoor aan te geven.

Dat het netjes is laten we even in het midden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De situatie ligt anders, jij hebt gevraagd of je het boek kon terugbrengen. De verkoper heeft hier vervolgens een juist antwoord op gegeven: ja, dat is mogelijk. Zo wordt het gewoon in deze winkel geregeld, had je niets gevraagd dan had je hem ook niet mogen terug inwisselen voor geld. (heel gebruikelijk overigens).

Ik schat de kans dat hij je geld teruggeeft voor het retourneren van je boek op een kleine 0,01%
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ruilen is geen recht, maar een gunst. Dus hij hoeft jouw geen geld terug te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag die stelt is: "mag ik mijn geld terugvragen?" Antwoord is: "ja"

In de toelichting vraag je: "mag ik verwachten dat de eigenaar mijn geld teruggeeft bij retourneren van het boek?"
Antwoord is: "nee"

Op de door jou gesteld vraag: "kan ik hem terugbrengen" heeft hij ja geantwoord. Dat kan ook. Het was netjes en vollediger geweest van de verkoper als hij je had gewezen op de voorwaarden voor terugbrengen (zoals dat je dan geen geld terugkrijgt, maar een tegoedbon of een ander boek uitzoeken), maar een verplichting om jou je geld terug te geven heeft hij helaas niet.

Een volgende keer zou je misschien kunnen vragen: 'als ik het boek al blijk te hebben, krijg ik dan mijn geld terug als ik hem kom terugbrengen?'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ter aanvulling van reeds gegeven antwoorden.

Het ruilen van een boek is slechts een recht wanneer het de leverancier te wijten is dat het product niet goed is. Hiermee bedoel ik dat het product niet werkt, of in dit geval bladzijden zouden missen.
De verkoper verplicht zich dan het product te vervangen door hetzelfde product, of in overeenstemming met de koper een vergelijkbaar product. Mocht dit niet lukken, pas dan kun je recht hebben op geld. Blijft hij hierin in gebreke zijn verdere stappen wel mogelijk.

Maar in jouw situatie kun je je hooguit beroepen dat de verkoper niet volledig is geweest in zijn antwoord. Maar dat geef ik geen kans. Ruilen is een gewoonte, maar geen recht.