Wanneer "verjaart" een schuld..of hangt dat van de schuld af?

Ik ben 15 jaar gelden verhuisd; nadat ik uit de (huur) woning ben vertrokken is deze geheel door de woningbouwvereniging gerenoveerd. Ik heb daar de rekening voor gekregen omdat de woning al niet meer in de oorspronkelijke staat was achtergelaten ( er waren door de bewoner voor mij steenstrips tegen de muren gemaakt en de keuken was uitgebroken..) Ik heb daar verweer tegen gevoerd maar verloor de strijd en heb een betalingsregeling moeten treffen. Ik betaal daar nu al die jaren al een minimaal bedrag aan en lig er echt niet wakker van maar afgelost krijg ik dat bedrag in dit leven echt niet meer.... :-)

Nu hoorde ik onlangs dat een dergelijke schuld eigenlijk "verjaart" na een bepaalde tijd..
Is dat zo en weet dan iemand hoe dat aan te pakken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

nah heb in ieder geval een site gevonden waarop aangegeven staat na hoeveel jaar wat verjaart, misschien dat je er wat aan hebt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Wat men bedoelt met dit verjaren is als het nog niet is uitgekomen. Jij bent inmiddels (blijkbaar) schuldig bevonden en je hebt een betalingsregeling getroffen. Dit verjaart dan niet meer.

Als men niets had gemerkt, dan was de schuld na een aantal jaren "verjaart" geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik dacht dat een dergelijke schuld na 5 jaar verjaart, maar alleen als de schuldeiser die 5 jaar niets meer van zich laat horen.
als die na 4 jaar een betalingsherinnering stuurt, gaan de 5 jaar weer van voren af aan in.
ik neem aan dat je regelmatig een accept of herinnering ontvangt, dus je bent helaas de pineut vrees ik.
14 jaar geleden
Allicht dat je hier wat mee kunt??

Boek 3. Vermogensrecht in het algemeen
Titel 11. Rechtsvorderingen
Artikel 307 1. Een rechtsvordering tot nakoming van een verbintenis uit overeenkomst tot een geven of een doen verjaart door verloop van vijf jaren na de aanvang van de dag, volgende op die waarop de vordering opeisbaar is geworden. 2. In geval van een verbintenis tot nakoming na onbepaalde tijd loopt de in lid 1 bedoelde termijn pas van de aanvang van de dag, volgende op die waartegen de schuldeiser heeft medegedeeld tot opeising over te gaan, en verjaart de in lid 1 bedoelde rechtsvordering in elk geval door verloop van twintig jaren na de aanvang van de dag, volgende op die waartegen de opeising, zonodig na opzegging door de schuldeiser, op zijn vroegst mogelijk was
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat verjaart niet, je blijft gewoon betalen tot het afbetaald is of zolang je leeft.
Het enige alternatief is dat je schulden sodanig oplopen dat je het helemaal niet meer rekt, en in de WSNP terecht kunt komen ; de wet schulsanering natuurlijke personen. Dan leef je drie jaar long op of onder het minimum, je hele inkomen wordt verder gebruikt om zo veel mogelijk van je schulden af te betalen, en daarna ben je schuldenvrij. Je kunt echter maar eenmaal in je leven gebruik maken van de WSNP, en het is natuurlijk een ellendig verhaal. Maar in die situatie 'verjaren' of eigenlijk verlopen (hoge) schulden dus.

Als een schuld standaard na zoveel jaar zou verjaren, zouden we allemaal wel een wat hogere hypotheek afsluiten, toch ??

Toegevoegd na 2 minuten:
Alleen wanneer je een schuld blijkt te hebben maar de schuldeiser laat jarenlang niks van zich horen, dan kan hij niet na 40 jaar ofzo alsnog aan komen met hee, je bent me nog wat schuldig. Dan is er inderdaad sprake van verjaring. Normaal is dat 20 jaar, met enkele uitzonderingen al na 5 en soms 2 jaar. Zie link.