Brutowinstmarge

De brutowinstmarge is het verschil tussen de verkoopprijs en de inkoopprijs van een product.

De brutowinst die een handelsonderneming in een bepaalde periode behaalt is opgebouwd uit de brutowinstmarge van alle in die periode verkochte producten.

De brutowinstmarge kan worden uitgedrukt in zowel een percentage van de inkoopprijs als in een percentage van de verkoopprijs.

Voorbeeld
Een jeansshop koopt spijkerbroeken in voor € 22,50. De brutowinstmarge is 100% van de inkoopprijs. In euro’s is de brutowinstmarge: € 22,50. De verkoopprijs is dan: € 45.

Door de brutowinstmarge te nemen van de waarde van de in een jaar verkochte goederen (de omzet) vinden we de in een jaar behaalde brutowinst. Uit deze totale brutowinst worden de bedrijfskosten betaald. Het bedrag dat na aftrek van de bedrijfskosten resteert, is de nettowinst van het bedrijf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daisy89
12 jaar geleden
Dankje voor de de duidelijke uitleg!

Andere antwoorden (1)

Dat is eigenlijk hetzelfde, en wordt doorelkaar gebruikt. Maar als je het heel precies wilt doen, dan is de brutowinst een bedrag en de brutowinstmarge een percentage.

Als je iets voor 2 Euro inkoopt, en je verkoopt het voor 2.20 Euro, dan is je brutowinst 20 cent, en je bruto winstmarge 10%.

Brutowinstmarge is handiger, als je b.v. 2 bedrijven wilt vergelijken, die een totaal verschillende omzet hebben. Want het grote bedrijf zal een veel grotere brutowinst hebben, dan het kleine bedrijf. Als je in dat geval alleen kijkt naar de marge, dan krijg je een veel beter beeld, en kun je dus beter vergelijken.