Mijn vriend woont bij mij, maar staat hier niet ingeschreven. Hij heeft een schuld. Kan de deurwaarder mijn spullen nu ook meenemen ?

Mijn vriend woont bij ons in huis. Maar staat hier niet ingeschreven (hij staat momenteel nergens ingeschreven). Hij heeft een schuld en moet de deurwaarder maandelijks betalen. Nu is hij werkeloos en kan dit dus niet meer betalen. Is de deurwaarder bevoegd om beslag op onze inboedel te leggen als ze weten dat mijn vriend hier verblijft zonder ingeschreven te staan ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Zolang hij niet bij jou ingeschreven staat is er niets aan de hand. Maar let op: zodra hij dat wel doet dan loop jij een risico om jouw spullen onder een beslag te laten vallen.

In principe mag de deurwaarder alleen maar spullen van de schuldenaar in beslag nemen, maar de bewijslast ligt bij jullie. Dus jij moet aantonen dat jij die televisie gekocht hebt. Deurwaarders gebruiken dit vaak om druk uit te oefenen op de schuldenaar. Je moest eens weten waar er dan opeens geld vandaan kan komen.

Dus: pas goed op het met inschrijven van je vriend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Gelukkig kan iemand zich niet zo maar laten inschrijven, dan moet de hoofdbewoner van het huis mee voor akkoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@sanzoo De wet is zo geschreven dat als het aannemelijk is dat een persoon eigenaar van iets is, dat de deurwaarder er beslag op mag leggen. Als iemand op een bepaald adres een vaste woon- en verblijfsplaats heeft dan mag de deurwaarder aannemen dat zijn spullen in dat huis aanwezig zijn. Het is dan aan de daadwerkelijke eigenaar om aan te tonen dat dit niet zo is. Een mogelijke uitzondering is als er sprake is van een situatie met kamers en daar maak je terecht een opmerking. In een studentenhuis is er een redelijke scheiding van de levens van de personen. Als de schuldenaar kan tonen dat hij een kamer huurt, dan mag de deurwaarder niet langer zomaar aannemen dat alle spullen in het pand van de schuldenaar zijn.

Andere antwoorden (4)

Nee, gezien dat betrokkene niet officieel bij jou inwoont heeft een deurwaarder niet de bevoegdheid om spullen in beslag te nemen.

Voor hetzelfde geld is hij gewoon een logé
Je legt de nuance verkeerd.............

"mijn vriend logeert bij mij thuis". ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Veronix : sommige woningstichtingen laten huurders niet onbeperkt vrienden/familieleden/geliefden logeren.
Waarom en waar de grens ligt weet ik niet.

Een buurvrouw van mij had ongeveer eenzelfde probleem en liet haar kleindochter (ca. 18 jr met zoontje) bij haar logeren, eindeloos, maanden lang, en dat liep fout af, meisje + zoontje moesten weg, Ik weet alleen niet precies wat voor schulden ze had en hoe dat afliep.

Probleemloos logeren was het zeker niet...

Is het geen idee om zelf de deurwaarde te bellen en de zaak voor te leggen en samen een uitweg te zoeken.
Er zijn zoveel regels die je natuurlijk niet weet en de deurwaarder wel !

Ik weet uit eigen ervaring dat een incassobureau heel blij is als je belt want dan toon je verantwoordelijkheidsgevoel en geef je aan dat je ook een oplossing nastreeft!

Ik hoop dat ik je iets wijzer heb gemaakt ?

Succes.

Toegevoegd na 48 minuten:
deurwaarde = deurwaarder (natuurlijk)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie tip, zelf bellen en de situatie uitleggen, dan kunnen er afspraken gemaakt worden. En níet stoppen met betalen, betaal elke maand een bedrag, al is het maar 10 euro. Dan laat je zien dat je wil aflossen. Stoppen met betalen moet je niet doen, dan staat de deurwaarder eerder op de stoep.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Absoluut nooit bellen met een incassobureau. Afspraken liggen niet vast en ze verdraaien de boel om als het hun uitkomt. Altijd schriftelijke correspondentie met een incassobureau voeren!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja @Nielx dat is zeker waar, dat wil zeggen : je belt eerst en nadat je overeen gekomen ben dat er bijv. 20euro per maand betaald wordt, dan schrijf je een brief met daarin een lijst van de gemaakte/overeengekomen afspraken. Kan ook per mail, maar ik ben een 'ouderwetse' alles zwart op wit en eventueel aangetekend, zodat daar geen misverstand over kan bestaan ! Advies: Opbellen en afspraken maken, hoe erg het ook is/ lijkt, altijd contact opnemen... Het ergste wat je kan doen is brieven van incassobureaus / deurwaarders niet open maken en in de la/kast gooien : dat moet je nooit doen !!
Nee, jouw spullen zijn immers niet zijn eigendom. Mocht je een samenlevingscontract hebben of een ander partnerschap aangaan dan kan pas beslag gelegd worden op elkaar zijn spullen (er zijn uitzonderingen bij een partnerschap aangaan).

Onder bovenstaande omstandigheden is dit NIET mogelijk. Bedenk wel dat de schuld afbetaald moet zijn voor je een vorm van partnerschap aan gaat. Op zijn spullen kan wel beslag gelegd worden ook al staan ze in jouw huis. Hier kun je immers wel makkelijk mee frauderen door te zeggen dat dit van jou is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee de deurwaarder heeft nu geen adres waar hij de schuldenaar kan vinden.Al zegt jou buurman /vrouw waar hij wel woont dan nog geen beslag.Werkeloos en geen adres is ook geen zorgverzekering geen uitkering.Wordt dus straks in de krant gezet ........... zonder vaste woon of verblijfplaats.Kan hij geen uitkering aanvragen.Er bestaat nog steeds zo iets als beslag vrijenvoet.Dus raad hem aan een uitkering aan te vragen.En laat de sociale dienst zijn schuld en zorg betalen.tot aan zijn beslag vrijevoet.zij weten precies hoeveel dat per maand is.