Ik wil internist worden, welke opleiding heb ik nodig?

Ik zit op HAVO, dus nog niet op het hbo. Ik zou nog door kunnen leren voor VWO. maar ik kan niet echt iets vinden over internisten. Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.7K
Amadea
12 jaar geleden
Als jij enigszins weet wat dat vak inhoudt, zul je begrijpen dat er een universitaire studie geneeskunde voor nodig is. Dus moet je eerst een VWO diploma hebben!

Antwoorden (2)

Dan moet je eerst VWO doen met het profiel Natuur & Techniek+biologie of Natuur & Gezondheid+natuurkunde.

Vervolgens zou je medicijnen moeten gaan studeren. Eerst 3 jaar bachelor, dan 3 jaar master en dan ben je basisarts. Hierna moet je je specialiseren tot internist, wat 4 jaar duurt.

Je kan geneeskunde gaan studeren op 2 manieren:
1. Een sollicitatie naar een opleidingsplaats dmv de decentrale selectie.
2. Meedoen aan de loting. Hoe hoger je gemiddelde, hoe hoger de kans dat je wordt ingeloot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet jij wel wat een internist is?
Een internist is een dokter, he.
Om te beginnen.
Dus je moet geneeskunde studeren op de universiteit.
En de basisopleiding geneeskunde duurt al 6 jaar.
Een internist is een medisch specialist, die vooral volwassenen behandelt. Het specialisme heet interne geneeskunde of inwendige geneeskunde.

Dus als je je artstenopleiding voltooid hebt, moet je nog doorleren.

http://patienteninformatie.internisten.nl/wat-doet-de-internist

Maar je kan je niet zomaar inschrijven voor de opleiding geneeskunde, omdat er minder plaatsen dan aanmelders zijn. De overheid hanteert daarom een numerus fixus (instroombeperking): de beschikbare plaatsen worden over de aanmeldingen verdeeld door middel van 1. loting en 2. decentrale selectie.

http://www.ikwildokterworden.nl/loting