Moet een incassobureau rekeninghouden met mijn inkomen?

Ik heb een conflict met een incassobureau. De vordering en kosten zijn allemaal terecht, en ik zal deze moeten voldoen. Nu vragen ze mij een aflossing van 400 euro per maand. Dit kan ik echter niet missen. De totale schuld is 3854 euro.

Volgens de beslagvrijevoet zou ik maximaal 78 euro per maand kunnen aflossen. Volgens het vrij te laten bedrag, wat het incassobureau zegt te hanteren, komt mijn afloscapaciteit uit op ongeveer 50 euro. Ze gaan niet inhoudelijk in op brieven en blijven vragen om 400 euro. Zou ik daar aan voldoen kan ik mijn vaste lasten niet meer voldoen, wat uiteindelijk het incassobureau natuurlijk ook niet ten goede komt.

Nu liggen mijn vaste lasten relatief laag en betaal ik al een half jaar 100 euro per maand. Dit is ook mijn voorstel aan het incassobureau.

Is er een manier waarop ik ze kan dwingen mee te werken, of verdere kosten kan voorkomen als ze het uit handen geven aan een deurwaarder? Ik weet dat een deurwaarder niet verder mag gaan als de beslagvrije voet, maar hoe zit dat bij een incassobureau?

Ik wil graag meewerken, maar mijn huur moet ik ook betalen. Ik heb geen andere schulden of kostbare bezittingen. Het bureau zegt overigens het vrij te laten bedrag te hanteren (niet in relatie tot mijn zaak, maar in het algemeen) en is aangesloten bij het incassokeurmerk.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Helaas, je kan van het incassobureau weinig eisen. Jij hebt een schuld, jij moet betalen. Het incassobureau mag een regeling sluiten, maar hoeft dit niet. Met jouw afloscapaciteit zijn jij nog 77 maanden met jou bezig. Dat ruim 6 jaar! Zelfs als het vakantiegeld erbij komt dan blijft het lang. Dit houdt gewoon een veel te hoog risico in voor het incassobureau. Want stel dat binnen nu en zes jaar jouw wasmachine kapot gaat, dan is jouw prioriteit niet meer om hun rekening te betalen. Je moet het als volgt zien: volgens hun logica is het dan veel beter om een executoriale titel te halen bij de rechter. Want dan heeft een deurwaarder meer garanties en dwangmiddelen om jou tot betalen te dwingen. Wat jij nu moet doen is contact opnemen met de gemeentelijke kredietbank. Elke schuld die niet in 3 jaar afbetaald kan worden is (in principe) problematisch. Een erkende schuldhulpverlener kan jouw situatie beoordelen en wellicht onderhandelen met de schuldeiser over de beste manier om er toch uit te komen. Let wel: ik kan niets garanderen. Maar dat is de enige echte actie die voor jou openstaat.

U geeft zelf de informatie waarmee moet worden gewerkt: beslagvrije voet, afloscapaciteit. Sociale Raadslieden geven (gratis) hulp bij het bepalen van de beslagvrije voet. Veel grote plaatsen kennen het verschijnsel van Sociale Raadslieden. Er zijn zo'n 80 vestigingen in Nederland. Alle provincies zijn vertegenwoordigd, behalve Drenthe. Een instantie maakt meer indruk dan een individuele burger. Zie: http://www.sociaalraadslieden.nl/?ct=tekst&page=wat kunnen nav active=120

Bronnen:
http://www.sociaalraadslieden.nl/?ct=raads...

Beste ls, U kunt hen wederom een aangetekend schrijven sturen met daar in uw betalingsvoorstel. Tevens neemt u daar in op een uiterlijke reactietermijn van 10 werkdagen na brief datum. U stelt dat indien u geen inhoudelijke reactie binnen de termijn plaats vind, u er van uit zal gaan dat zij instemmen met uw voorstel. Deze brief dwingt hen om onderbouwd te reageren. Veel succes.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100